Ako to vidia odborníci ?

Do roku 2028 by sme mali rozšíriť Nabíjacie huby pre  kamióny a autobusy, a tu už sú skeptickí k samotnej elektrifikácií. Možnosť alternatívnych palív začína mať pred elektrifikáciou navrch, „konečne“, alebo je tu ešte možnosť využitia väčších kamiónov, ktoré údajne dokážu ušetriť až 61 % emisií CO2. Podľa nariadenia EÚ o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR), ktoré vstúpilo do platnosti 13. apríla tohto roka, musia byť nabíjacie stanice pre nákladné  vozidlá a autobusy každých 120 km na polovici hlavných ciest EÚ. Nie že by to bolo málo, ale navyše musia byť s výkonom od 1400 do 2800 kW v závislosti od ciest

Elektrifikácia kamiónov môže naraziť na rôzne bariéry ako napr. nedostatočnú infraštruktúru nabíjacích bodov a krátky dojazd. Zároveň je potrebné dodať, že v porovnaní s kamiónmi na spaľovací motor sú omnoho drahšie,“ povedal Jakub Trnka, generálny riaditeľ Raben Logistics. Rozumné riešenie, je využívanie elektrických kamiónov na intralogistiku teda mestské trasy alebo trasy na krátku vzdialenosť, kde sa dá využiť dojazd doterajších elektrických nákladných vozidiel. Akademici navyše priniesli svoj pohľad na problematiku ekologickejšej dopravy:Plánovanie trás, vyťaženie prepravných prostriedkov alebo takzvaný eko-driving sú spôsoby, ako efektívne znižovať CO2e. Treba viac školiť vodičov a viesť ich k úspornej prevádzke,“ povedal profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE. 

V hre je stále aj vodík, no bez dostatku elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, ktorá je potrebná pri výrobe zeleného vodíka, to nebude také jednoduché. „Ja osobne si myslím, že vodík by bol ideálny, pokiaľ  by sme zohnali dostatok ekologickej elektrickej energie. Spotreba elektriny je vysoká, ale odpad nulový. Nákladné auto má vodíkové články, ktoré si vyrobia z vodíku elektrinu a z kamiónu sa stane takpovediac 'elektro-kamión,“ vysvetľuje profesor Ivan Gros z Vysokej školy logistiky. K tomu ešte dodal, že batérie u kamiónu na elektrinu bez vodíkového pohonu sú ohromne tažké.

Čo nato slovenskí odborníci ?

Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) by sme mali brať vážne výstavbu našej kritickej infraštruktúry. SEVA tlačí na jej čo najskoršiu výstavbu, nie len kvôli nariadeniam EÚ, ale kvôli slovenským dopravcom. „Ja len dúfam, že SEVA má tajný fond na podporu prechodu na elektrické  kamióny a aj na výstavbu zmieňovaných nabíjacích staníc.“ „Niektoré krajiny už majú plán, ako podmienky vyplývajúce z nariadenia zabezpečiť nielen pre osobné, ale aj pre ťažké úžitkové  vozidlá. Môžeme sa inšpirovať napríklad v Nemecku alebo aj v susednom Poľsku, ktoré sa o osud 'svojich' kamionistov chystá naozaj príkladne postarať," hovorí riaditeľ SEVA Patrik Križanský.

V máji tohto roku bola postavená prvá 400 kW nabíjacia stanica v Emparku v Trnave, kde sa kamión so štandardnou hmotnosťou dokáže nabiť na 300 km jazdu za 45 min. Podľa Rastislav Žemberyho zo ZSE sú miesta na Slovensku, kde by sa kamión dokázal nabiť, no za obmedzenia buď pre kamionistu, alebo ostatných vozidiel. Podľa SEVA by sa mal ďalej vybudovať nabíjací hub v Bratislave s celkovým výkonom 2800 kW a minimálne dvomi nabíjacími bodmi s výkonom 350 kW. Ešte navrhujú umiestnenie obojsmerných hubov na diaľnici D1 v Turanoch a v lokalitách Svit, Kriváň a Košice.

Väčšie kamióny menej emisií

Na konferencií v Rokycanoch sa predstavil aj iný spôsob ako znížiť emisie CO2. Je ním použitie nákladného auta cityliner, ktoré je schopné previezť 27 paliet. Vďaka tomu oproti bežnému 18 paletovému autu údajne ušetrí 35 % CO2 a oproti dodávke 63 % CO2. Ďalšou možnosťou by bol tzv. road train, tie sú dlhodobo používané v Austrálii, vďaka svojej kapacite dokáže ušetriť o 61 % CO2 na odvezenú paletu.  V prípade efektívneho využitia väčších nákladných vozidiel a kamiónov s dvojitým návesom je potrebná adekvátna infraštruktúra, keďže prejazd môže byť v niektorých úsekoch problematický. „Road train máme v Holandsku 20 rokov a nemáme s ním spojené žiadne problémy. Tieto  kamióny dokážu prechádzať relatívne v pohode naprieč Holandskom. Je to aj dôsledok kooperácie s politikmi, ktorí zabezpečili prijateľnú infraštruktúru,“ vysvetľuje Ewald Raben, CEO Raben Group.