Vyššie ceny mýta predražia prepravu

Na zvýšení cien mýta - ako poplatkov za diaľnice či iné spoplatnené cesty - od júla 2025 chce štát vybrať 100 miliónov eur navyše každý rok, zatiaľ čo zníženie dane z motorových vozidiel pre kamióny na úroveň minimálnych sadzieb má štátnu kasu obrať o 32 miliónov eur. Beztak tak štát zostane v pluse 68 miliónov eur.

Čo sa stane, keď štát naúčtuje kamionistom vyššie ceny mýta? Problémom je, že vyššie ceny prepravy sa klasicky premietnu do zdražovania tovarov vrátane napríklad potravín.

Na cenu mýta bude vplývať po novom mix faktorov. SR takto bude mať legislatívu na úrovni európskeho štandardu. Viac budú za mýto platiť tie kamióny, ktoré škodia životnému prostrediu najviac a vypúšťajú viac emisií. Podľa dohôd na úrovni EÚ sme navyše v omeškaní s uvedením nových pravidiel, preto rastie tlak na ich čo najrýchlejšie uvedenie do praxe v rámci našej národnej legislatívy.

Smernica Eurovignette o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami sa má stať realitou od polovice budúceho roka.

Zdroj: Ministerstvo financií SR