Ako uvádza portál Československý Dopravák, už túto nedeľu (25.8.2024) sa v Čechách definitívne rozlúčia s autobusmi Karosa. Miestom rozlúčky bude dopravný podnik v Pardubiciach, ktorý sa lúči so svojimi mestskými verziami Karosa B 951E. Ako však uvádza portál, práve Pardubice boli posledným mestom v Čechách, kde sa obyvatelia mohli stretnúť s Karosami 900 na pravidelných mestských linkách. V rámci Čiech sa s Karosami radu 900 napriek tomu ešte môžete stretnúť, ale len ako so záložnými autobusmi (v niektorých prípadoch dokonca už bez platnej technickej kontroly). Posledná mestská Karosa tak oficiálne doslúži práve túto nedeľu. Ostatné české mestá dali Karosám zbohom už dávnejšie. Na titulnej fotografii k článku (autor Martin Plačko) je napríklad kĺbová Karosa, ktorá skončila svoju púť už pred niekoľkými rokmi v Ostrave.

Nástupca „hranatej“ sedemstovky

Karosa radu 900 vznikla v roku 1995 ako nástupca ďalšej legendy – hranatej Karosy 700 z roku 1981. Karosa 900 vznikala v mestskej, linkovej, aj diaľkovej verzii v spoločnom česko-francúzskom podniku spoločností RVI (Renault Vehicules Industrieles) a Karosa. Koncepčne šlo o výraznú modernizáciu modelu 700 avšak s motormi Renault (v niektorých prípadoch aj LIAZ). V dlhšom zadnom previse mala svoje miesto aj nová prevodovka s elekrohydraulickým retardérom. Celkovo vznikli 4 vývojové generácie radu 900 líšiace sa predovšetkým motormi a ich emisnou normou. Na vybraných trhoch sa novinka predávala pod označením Renault (neskôr Irisbus), na tradičných trhoch však autobus niesol až do roku 2006 označenie Karosa. Ako uvádza výrobca, od roku 1995 do januára 2007 vzniklo približne 13 000 exemplárov Karosy 900. Takmer polovica z nich skončila vo Francúzsku. V súčte všetkých verzií Karosa radov 700 aj 900 vzniklo od roku 1981 celkovo 50 000 autobusov.