Stavebné práce s obmedzeniami, pri plnej prevádzke
Prestavba bude prebiehať severne od Osnabrücku, od privádzača Bramsche po výjazd Lohne/Dinklage. Už teraz daným úsekom prechádza denne okolo 60 000 vozidiel, inak povedané v priemere približne 42 áut za minútu, a v priebehu najbližších desiatich rokov sa počíta s nárastom premávky až na 83 000 vozidiel denne.
Na výstavbu daného úseku sa okrem iného viaže aj zmluva o údržbe na tridsať rokov od spustenia do prevádzky. Dátum začiatku stavebných prác bol stanovený na 1. februára 2021, no tento konkrétny úsek diaľnice v severozápadnej časti Nemecka sa uzatvárať nebude. V rámci stavebného projektu budú vybudované dva nové nadjazdy, štrnásť mostov a ďalších osemnásť mostov prejde rekonštrukciou.
Rozpočet sa zdvojnásobil. V čom je pes zakopaný?
Stavebné práce firiem Strabag a Johann Bunte, nebudú také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Suma zákazky sa totiž oproti odhadu z roku 2019 zdvojnásobila, pretože boli pri prieskume daného úseku zistené závažné komplikácie. Povrch starej vozovky je kontaminovaný poly-cyklickými aromatickými uhľovodíkmi (PAH), ktoré sú karcinogénne. Pôvodný rozpočet na tento diaľničný úsek bol 235 miliónov eur na samotnú výstavbu a 30 miliónov eur bolo určených na likvidáciu (pôvodne predpokladaného štandardného) odpadu. Práve jeho škodlivosť a nutné náklady spojené s jeho spracovaním a likvidáciou vyhnali cenu až na 600 miliónov eur. Nemeckým skládkam totiž momentálne chýbajú kapacity uskladnenie karcinogénneho PAH.
Kvôli komplikovaným stavebným prácam spojeným s likvidáciou pôvodnej kontaminovanej vozovky a tiež tomu, že premávka v rámci spomínaného úseku nebude prerušená, je termín ukončenia rekonštrukcie a rozšírenia diaľnice A1 stanovený na polovicu roka 2025. Veríme, že sa Nemecku podarí časový limit stihnúť v naplánovanom termíne a vodiči sa dožijú nového úseku skôr, ako my prepojenia Košíc s Bratislavou. Každopádne berte tento článok, priatelia, ako výzvu. Najbližších pár rokov sa na tomto mieste potrebujeme obrniť dávkou trpezlivosti, aby sme ním prešli bezpečne a šťastne dorazili do cieľa.