Ďalšou zaujímavosťou nového vozidla (alebo teda zatiaľ ešte len konceptu) je, že má dve mená. Ural 66 je samozrejme symbolickým odkazom na všestranný a v bývalej sovietskej armáde nenahraditeľný ľahký nákladný automobil GAZ-66 s benzínovým osemvalcom a nosnosťou 2000 kg, ktorý je na východ od nás známy aj pod prezývkou Šišiga. Mimochodom, vyrábal sa od roku 1964 až do roku 1999 a celkovo bolo postavených takmer 970 tisíc áut.
Novinka však bola zároveň vyvíjaná ako Projekt 80, čo je pre zmenu odkaz na osemdesiate výročie založenia továrne UralAZ v meste Miass, v Čeľabinskej oblasti. Aké bude definitívne označenie nového stroja, momentálne netušíme. Tento detail ale v tejto chvíli nie je zase taký dôležitý.
„Šesťdesiat-šestka“ je podľa očakávania postavená na rebrinovom ráme a obe tuhé nápravy sú odpružené listovými pružinami. Samozrejmosťou je pohon všetkých kolies, systém centrálneho a diaľkovo ovládaného dofukovania pneumatík a odhaduje sa, že novinka bude mať pár spoločných komponentov so súčasným dvojnápravovým modelom Ural 43206-1151-71.
Samotný nákladný automobil má dĺžku 6700 mm, šírku 2550 mm a výšku 2700 mm pri rázvore náprav 3670 milimetrov. Polomer otáčania by pri takto kompaktných rozmeroch nemal prekročiť desaťmetrovú hranicu.
Užitočná hmotnosť 4000 kg
Pohotovostná hmotnosť základného prevedenia je 6200 kg, a pretože je maximálna povolená hmotnosť 10 200 kg, máme tu stroj s užitočným zaťažením rovné štyri tony. Ural 66 môže ťahať viac než trojtonové prívesy a pokiaľ ide o jeho dvojmiestnu kabínu, jej dizajn, balistická ochrana či vybavenie je v zásade v rukách zákazníka.
Maximálna rýchlosť je obmedzená na 110 km/h, Projekt 80 zvládne 60-percentné stúpanie, tridsaťstupňové bočné náklony a dojazd je so 110-litrovou nádržou na naftu odhadovaný (v závislosti na použitej pohonnej jednotke a prevodovke) na zhruba 600 kilometrov.
Keď už sme pri motoroch, Ural 66 môže byť vybavený širokou škálou naftových agregátov, pričom základom by mal byť YaMZ 5345. Ide o radový kvapalinou chladený štvorvalec s vŕtaním 105 mm, zdvihom 128 milimetrov a objemom 4,43 litra. Ruský diesel produkuje 240 koní pri 2600 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 784 Nm pri 1400 až 1700 ot./min.
Ďalšou alternatívou je údajne preplňovaný vznetový vidlicový šesťvalec YaMZ-6565 s objemom 11,15 litra a výkonom až do 300 koní a rovnako majú byť na výber i rôzne prevodovky. Hovorí sa o 9-stupňovom manuáli i 6-stupňovom automate GAZ-800, možností má byť skrátka veľa.
V aute logicky nechýba redukcia, pneumatická uzávierka zadného i medzinápravového diferenciálu, 24-voltový navijak s ťažnou silou 6,8 tony a Ural 66 je postavený na 20-palcových kolesách s terénnymi pneumatikami s rozmerom 365/80 R20.
Projekt 80 je zatiaľ určený pre potreby ruskej armády, ale už teraz sa na tamojších internetových stránkach špekuluje, že by čoskoro mohol vzniknúť i civilný variant. Dokonalým spôsobom by totiž zapadol medzi menší koncernový model GAZ Sadko Next a veľký Ural Next.
zdroj: UralAZ