Moderný traktor dnes nepredstavuje žiadnu primitívnu techniku, ako by si mohol neznalý človek myslieť. Naopak, jeho technika v mnohom predbieha aj súčasné osobné autá a miera elektroniky a jeho automatizácie neraz vyráža dych. A platí to aj pre jeho pohon, či brzdovú sústavu. O jej účinku a úrovni nerozhoduje maximálna rýchlosť, ale obrovská hmotnosť, ktorú na svojich pleciach brzdy nesú. V kombinácii s terénnymi pneumatikami tak má naplno rozbehnutý traktor čo robiť, aby na asfalte včas zabrzdil.
Rozjazd, dlhá rovinka a plná brzda s oceľovým závažím pod traktorom
Hmotnosť 60 kg – to je hraničná hodnota, akou môže traktorista maximálne tlačiť na brzdový pedál, aby dosiahol plný brzdný účinok svojho stroja. V praxi je samozrejme výrazne nižšia. Aj vďaka posilňovaču brzdného účinku, ktorý napríklad v Zetore musí bez jedinej poruchy zvládnuť 100 000 cyklov. Predpísané spomalenie 5 m/s a rýchlosť 40 km/h zasa znamenajú, že brzdná dráha súpravy môže byť za každých okolností maximálne 12 m. Nielen to, ale ešte viac detailov z meraní Zetor odhľuje v priloženom videu.
zdroj: Zetor