Sygic je širšej verejnosti známy najmä ako dodávateľ navigácií, no portfólio firmy je širšie a najnovšie sa má rozšíriť o zaujímavú novinku. Spoločnosť pracuje na projekte, ktorý by mal byť „Uberom pre kamiónovú dopravu“. O čo presne ide prezradil v rozhovore pre Denník N riaditeľ Sygicu Martin Strigač.
„Až 70 percent firiem prevádzkujúcich kamióny v Európe vlastní do desať týchto vozidiel,“ uviedol v rozhovore Strigač. Sektor kamiónovej prepravy je pritom známy tým, že práve takéto menšie firmy nie sú dostatočne digitalizované a aj v prípade, že by sa k digitalizácii odhodlali, nedokážu samostatne znášať náklady s tým spojené.
Dôležitý aspekt, ktorý Strigač spomína, je aj komplexnosť celého sektora kamiónovej prepravy. Legislatíva naprieč krajinami je často rôzna, byrokracie je veľa a rokmi skôr pribúda ako ubúda. To je opäť nevýhoda najmä pre menších hráčov. S týmito predpokladmi pracuje Sygic, ktorý chce priniesť novú službu, ktorú neformálne označuje ako „Uber pre kamióny“.
Platí, že obe odvetvia – taxi aj kamiónová preprava – riešia totožné problémy: ako zabezpečiť čo najväčšiu vyťaženosť a zároveň neplytvať zdrojmi pri spiatočných cestách.
Už „dnešný“ Uber pre taxíky beží na pozadí ako robustný systém s nespočetným množstvom algoritmov, spoliehajúc sa zároveň na strojové učenie a umelú inteligenciu. S kamiónmi to bude ešte zložitejšie a uvedomuje si to aj Sygic. „Ten priemysel je oveľa komplikovanejší,“ priznáva pre Deník N Strigač.
Stále veľa otvorených otázok
Sygic nespresňuje, kedy by chcel novinku uviesť do praxe. Aj veľa ďalších otázok ostáva otvorených – firma hovorí o tom, že by vodičom chcela umožniť pridať sa do systému s vlastným kamiónom a jazdiť. Aj na základe skúseností s Uberom bude samozrejme zaujímavé sledovať, ako sa Sygic vyrovná s tým, aby v systéme boli naozaj iba overené kamióny spĺňajúce legislatívne požiadavky. Mnohí si určite spomenú, že práve to bola Achillova päta Uberu, napríklad aj pri jeho vstupe na slovenský trh.
Sygic spomína, že by chcel umožniť kamiónovým firmám a zákazníkom umožniť rokovať o cene prostredníctvom aplikácie – aj tu však platí, že ide o výrazne komplexnejšiu tému ako objednanie taxíku, za ktorý bežne neplatíme viac ako desiatky eur a zväčša ide o jednorazovú investíciu na rozdiel od zmluvných kontraktov na kamiónovú prepravu.
Ďalšou nemenej dôležitou témou je trend multimodálnej dopravy. Moderná logistika dnes už zďaleka nie je založená len na jednom druhu prepravy, ale snaží sa čo najefektívnejšie kombinovať cestu, železnicu, lietanie či námornú dopravu. Otázne je, ako by do toho zapasoval Sygic a jeho nový nápad, ktorý momentálne hovorí „len“ o kamiónoch.
Slovenská firma však nepochybne otvorila zaujímavú myšlienku, ktorá si zaslúži našu pozornosť aj do budúcna – práve s cieľom zistiť odpovede aj na otázky, ktoré sme načrtli vyššie.
zdroj: Denník N, foto: Depositphotos