Najväčší automobiloví hráči si vždy chránia svoje charakteristické konštrukčné, či dizajnové znaky, ktoré ich bezpečne odlišujú od konkurencie. Výnimkou nie je ani kopřivnická Tatra a jej legendárna koncepcia podvozkov s nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami. Toto geniálne riešenie sa prvýkrát objavilo na Tatre 11 v roku 1923 a jeho „otcom“ je Hans Ledwinka. V tom čase zabezpečila nosná rúra s výkyvnými polonápravami rentabilnú výrobu viacerých typov odvodených od „Jedenástky“ (vďaka unifikácii základných konštrukčných skupín a dielcov), no neskôr sa ukázali ako veľká výhoda najmä v teréne.
Tento podvozok je pre Tatru charakteristický už celé storočie.
S ukrytým kardanom
Od roku 1923 prešla koncepcia podvozku Tatry obrovským vývojom a dnes je na úrovni, kedy kopřivnickým autám zabezpečuje reálnu výhodu jazdy vo veľmi členitom teréne. Nezávisle zavesené kolesá skrátka kopírujú terén bez toho, aby prenášali naklápanie do rámu auta a jeho nadstavby. Nosná rúra navyše ukrýva hnacie hriadele, takže sú dobre chránené pred poškodením aj znečistením. Ako uvádza Tatra, výhodu vidí aj v zameniteľnosti dielcov podvozku pri jednotlivých koncepciách (v podstate ide o stavebnicový systém s možnosťami postupného pridávania hnaných náprav), čo zvyšuje prevádzkyschopnosť, zjednodušuje údržbu a znižuje náklady na výrobu. Aj preto sú Tatry s nosnými rúrami tak obľúbené v armádach, či spoločnostiach prevádzkujúcich autá ďaleko od civilizácie v ťažkých a nedostupných terénoch.
Tatra s výkyvnými polonápravami a nosnou rúrou zostáva stabilná aj vo veľmi členitom teréne.
Postupným vývojom sa podarilo konštruktérom eliminovať aj negatívny vplyv výkyvných polonáprav na opotrebovanie pneumatík (pri prepružení museli znášať vysoké bočné zaťaženia dané zmenou rozchodu pri zaťažení) a vyvinuli tzv. Tatra King Frame systém. Podľa automobilky sa tejto koncepcie podvozkov ani po 100 rokoch nevzdá, pretože jej autám zabezpečuje vysokú priechodnosť terénom, zároveň vysoký jazdný komfort, veľkú prepravnú rýchlosť v náročnom teréne, nadpriemernú stabilitu pri jazde v zákrutách a na svahoch, minimálnu údržbu, nízke riziko poškodenia hnacieho traktu a v konečnom dôsledku aj vysokú tuhosť celého podvozku s pevnou nosnou rúrou.
zdroj: Tatra Trucks