Základom novej vodíkovej vízie kórejskej značky sú vodíkové palivové články. Presnejšie povedané nová, tretia generácia týchto jednotiek. Na trh budú uvedené v roku 2023 a Hyundai predstavil hneď dve výkonové verzie. Slabšia má 100 kW, teda 136 koní, tá výkonnejšia a väčšia zase dvojnásobok, inak povedané 200 kW/272 koní.
Ich vzájomnou kombináciou a párovaním s akumulátormi a rôzne veľkými vodíkovými nádržami bude možné získať rozdielny výkon i dojazd, pričom variabilita dovolí Kórejcom montovať túto techniku prakticky do všetkých typov automobilov. Od osobných, ako naznačuje koncept Vision FK, až po všetky typy úžitkových vozidiel.
Hyundai momentálne pripravuje sériovú výrobu nákladného auta Xcient Fuel Cell, ktoré má za sebou úspešné, viac ako rok trvajúce praktické skúšky vo Švajčiarsku a na európskych cestách. A už čoskoro by sme mali poznať i cenu vodíkového SUV Nexo s výkonom 163 koní a udávaným dojazdom 756 km. To je však len začiatok, predovšetkým ale staršia technológia založená na palivových článkoch druhej generácie.
Tá tretia, vyššie spomínaná, bude mať v porovnaní so súčasnými palivovými článkami o 30 percent menšie rozmery, o 100 percent vyššie výkony a v prvom rade má byť až o 50 percent lacnejšia. Aj preto chce Hyundai začať montovať nové typy vodíkových článkov do všetkých áut už v roku 2028 a sľubuje, že cena týchto vozidiel bude v roku 2030 porovnateľná s klasickými elektromobilmi.
Ďalšou výhodou novej techniky má byť významne predĺžená životnosť v porovnaní s obyčajnými batériami. Nové palivové články by mali byť schopné vydržať minimálne 500 tisíc kilometrov. A čo všetko je s nimi možné vyrobiť, ukazuje hneď niekoľko zaujímavých konceptov.
Na vodík a autonómne
Tým prvým je autonómny vodíkový ťahač nazvaný e-Bogie. Poháňaný je samozrejme palivovým článkom a kvôli vylepšeným manévrovacím schopnostiam má k dispozícii nezávislé riadenie všetkých štyroch kolies. Dva ťahače e-Bogie je potom možné pripojiť k návesu (respektíve špeciálnemu nosiču nových typov kontajnerov) s označením Trailer Drone. V spodnej jeho konštrukcie i oboch čelách sú umiestnené ďalšie vodíkové nádrže, vďaka ktorými by mala mať takáto zostava dojazd viac ako 1000 kilometrov.
Dajte dohromady niekoľko takýchto kamiónových súprav (e-Bogie + Trailer Drone) a dostanete kolónu autonómnych vozidiel pohybujúcich sa v režime Cluster Mode ako vláčik. Ďalšou možnosťou sú samostatne operujúce ťahače e-Bogie s menšími kontajnermi alebo využijete jeden vodíkový ťahač k prestavbe na autonómne záchranné vozidlo.
Hyundai mu hovorí Rescue Drone a môže slúžiť napríklad ako hasičský špeciál, ktorý zvládne previesť nosidlá či ďalšiu špeciálnu výbavu. K nej patrí povedzme lietajúci dron pomáhajúci s prieskumom blízkeho okolia. Autonómne vozidlo by pritom po natankovaní vodíka malo byť schopné zvládnuť vzdialenosť 450 až 500 kilometrov a aj v jeho výbave má byť riadenie oboch náprav, ktoré vylepší mobilitu v náročnom teréne.
zdroj: Hyundai