Keď sa povie Trabant, mnohí si dodnes predstavia najmä sympatickú malú limuzínku, alebo praktickejšie dymiace dvojtaktné kombi uháňajúce za sprievodu vytočeného vzduchom chladeného dvojvalca kdesi po dobovej panelovej ceste. Najmä takto si ho totiž pamätáme zo slovenských a českých ciest, kde bol od druhej polovice 60. rokov bežnou súčasťou vozového parku. Už menej známa je však jeho „otvorená“ verzia známa skôr pod označením Tramp. Jej vzniku však predchádzala menej ospevovaná a zároveň obávaná vojenská verzia Trabant Kübel.
Hliadkujúci dvojtakt
Pred 60 rokmi zadalo východonemecké Ministerstvo národnej obrany karosárni v Meerane úlohu vyvinúť vojenskú verziu modelu Trabant P 601 A (armádny), ktorý by slúžil vojakom na bežnú logistiku, rozvoz pošty, stravy, či na stráženie hraníc pred „západným“ svetom. Prvý jeho prototyp z roku 1964 podrobila armáda skúškam, v rámci ktorých sa ukázala potreba niekoľkých zmien. Tie výrobca zrealizoval na dvoch nasledujúcich prototypoch z roku 1965, ktoré doslova prekvapili svojimi schopnosťami v ľahkom teréne a prejazdnosťou pasáží, do ktorých by to nikto nepovedal. Vojenský Trabant bez strechy bol totiž aj napriek dodatočným výstuhám a výbave stále ľahkým autom vybaveným tyčami namiesto nárazníkov, za ktoré ho vedeli statní vojaci doslova zodvihnúť a vyslobodiť z akejkoľvek situácie. Nasledujúci rok preto armáda objednáva prvé kusy a Trabant P 601 A prichádza do služby.
Vojenský Trabant mal 645 kg a dvojvalec s výkonom 17 kW (23 k). Po dvoch rokoch však motor posilnil na 19 kW (26 k). Verzia P 601 A zostala vo výrobe do roku 1989. Rovnako zelená bola aj jeho verzia určená pre civilný štátny sektor.
Nasledujúci rok jeho popularita stúpla natoľko, že si ho vyžiadal aj civilný štátny sektor a olivovo zelený Trabant sa objavil aj medzi lesníkmi, či poľnohospodármi. Počet vyrábaných civilných verzií bol však stále približne 3-krát menší, ako áut pre armádu.
Trabant Tramp bol verziou určenou na export. Najviac si ich užili v Grécku a Dánsku.
Prelomom bol rok 1978, kedy politické ľady mierne povolili a vo výrobe sa objavila jeho civilná exportná verzia Trabant Tramp. Dostal civilné sfarbenie, inú masku, dvojfarebné koženkové čalúnenie a polyuretánovú palubnú dosku. Niesol označenie P 601 AZ a podľa výrobcu šlo o auto na voľný čas. Jeho najväčšími trhmi boli predovšetkým Grécko a Dánsko, aj tak však šlo skôr o menšie počty. Kým vojenských verzií P 601 A totiž od roku 1964 vzniklo viac ako 8000 kusov, rovnako zelené Trabanty pre lesníkov a poľnohospodárov zaznamenali len 2000 kusov a exportných verzií Tramp postavili v NDR celkovo len 926 ks.
S otvoreným Trabantom koketovali konštruktéri aj na sklonku jeho kariéry (už so 4-taktným motorom VW). Šlo však už len o klasický pickup.