CJPT je spoločný podnik Toyoty, Isuzu, Suzuki a Daihatsu
Založený v apríli 2021 s cieľom spopularizovať pri úžitkových vozidlách najnovšie technológie z oblasti elektrifikácie, automatizácie jazdy, konektivity a zdieľania vozidiel. V decembri 2022 uzavreli CJPT a prefektúra Fukuoka dohodu o rozšírení vodíkovej dopravy v regióne. Partnerstvo zahŕňa zavedenie vodíkových autobusov a kamiónov pre verejnú dopravu a logistiku, ako aj nákup áut na palivové články pre oficiálne flotily miestnych vládnych inštitúcií.
Malý vodíkový autobus Toyoty
Prvým spoločným projektom je pilotný program využitia malého elektrického autobusu s palivovými článkami v systéme verejnej autobusovej dopravy na linke Hikoboshi. Na obsluhu 40-kilometrového úseku v prefektúrach Fukuoka a Óita vyvinula Toyota prototyp malého autobusu FC, založeného na 20-miestnom modeli Toyota Coaster. Vozidlo je dlhé 6 990 mm, široké 2 100 mm, vysoké 2 630 mm a ponúkne 14 miest na sedenie pre vodiča a cestujúcich. Bolo vybavené elektrickým pohonom na vodíkové palivové články z druhej generácie modelu Mirai. Podobne ako všetky FCEV je aj nový autobus bezemisný a ekologický. Zároveň nebude vyžadovať dlhé nabíjanie batérie, keďže tankovanie vodíka trvá len niekoľko minút. Pohon FCEV je založený na elektromotore poháňanom energiou vyrábanou priebežne v palivových článkoch, pri chemickej reakcii vodíka a kyslíka, ktorej jediným vedľajším produktom je čistá voda.
Skúšobný program je úvodom do sériovej výroby
Partnerom pilotného projektu je železničná spoločnosť Kyushu Railway Company (JR Kyushu), ktorá bude prevádzkovať autobusovú linku Hikoboshi. Pôjde o náhradnú dopravu medzi železničnými stanicami Soeda a Hita, kde silné dažde poškodili 40-kilometrový úsek železničnej trate JR Hitahikosan. Testy prototypu sú naplánované od jesene 2023 do jari 2025. Na základe získaných skúseností chystajú Toyota a CJPT navrhnúť sériový vodíkový autobus novej generácie.