Automobilka Toyota podľa vlastných vyjadrení očakáva, že v roku 2030 bude Európa jedným z najväčších trhov pre autá s vodíkovými palivovými článkami. Vyplýva to z aktuálnej legislatívy, smerovania európskeho automobilového priemyslu a rýchlosti vývoja technológií palivových článkov. Aj preto sa konštruktéri automobilky už pred časom pustili do vývoja vodíkových modelov, ktoré by mali už v blízkej budúcnosti doplniť portfólio jej sériových modelov.
Tradičnú koncovku výfuku by ste na Hiluxe s palivovými článkami hľadali márne. Jeho pohon produkuje ako vedľajší produkt len vodnú paru.
Desať statočných
Jedným z aktuálne testovaných prototypov je aj vodíkový Hilux. Vývojové oddelenie postavilo desať testovacích áut, z ktorých celá polovica aktuálne prechádza dlhodobými skúškami v ťažkom teréne. Inžinieri testujú použiteľnosť palivových článkov v ťažkých podmienkach, ich odolnosť, životnosť a spoľahlivosť. Na pohon auta s vonkajšími rozmermi 5325 x 1855 x 1810 mm slúži 7,8 kg stlačeného vodíka uloženého v troch tlakových nádržiach (každá po 2,6 kg H2, uložené v podlahovom ráme), čo mu stačí na normovaný dojazd 600 km. Vodík sa v palivových článkoch uložených nad prednou nápravou (ich výkon je 128 kW/174 k) mení na elektrickú energiu a zásobuje trakčný synchrónny elektromotor s permanentným magnetom s výkonom 134 kW (182 k) a krútiacim momentom 300 Nm uložený na zadnej náprave. Nad vodíkovými nádržami je ešte malá trakčná li-ion batéria slúžiaca na ukladanie vyrobenej elektrickej energie. Celý pohon je modifikáciou toho z modelu Mirai a Toyota počíta s jeho neskorším nasadením vo viacerých jej modeloch.
zdroj: Toyota