O novej Toyote Yaris sa dá bez preháňania povedať, že je to jednoducho multi-talent. Slušne sa predáva, začiatkom roka získala titul európskeho auta roka a športová verzia GR stihla poblázniť nadšených vodičov do tej miery, že musia Japonci navyšovať výrobu. Pôvodná limitovaná séria je totiž beznádejne vypredaná a dopyt stále trvá. A aby to náhodou nebolo málo, teraz prichádza v zaujímavej úžitkovej verzii i s hybridným pohonom.
Novinka nazvaná ECOvan je teda zatiaľ dostupná výlučne v Španielsku a vznikla v rámci programu Toyota Custom, ale snáď ide len o prvotné oťukávanie konkrétneho trhu a nie lokálnu špecialitu, ktorej ostanú dvere do zvyšku Európy zatvorené. Hádame, že by to mohlo mrzieť pomerne dosť priaznivcov tohto modelu, respektíve živnostníkov a remeselníkov, ktorí hľadajú presne tento typ auta. A čím by mal byť zaujímavý?
Drevo namiesto zadnej lavice
V prvom rade samozrejme svojim nákladovým priestorom, ktorý vznikol odstránením zadných sedadiel, montážou deliacej bezpečnostnej mreže za operadlami predných sedačiek a inštaláciou drevenej dosky s gumovou rohožou, ktorá tu slúži ako pevná a odolná podlaha. Novovytvorený kufor má plochu 0,9 metra štvorcového a ak by sme chce byť presnejší, dodáme, že jeho dĺžka je 1243 mm, minimálna šírka 867 mm a výška 695 mm.
Gumou, mrežou, plastmi a sklom ohraničený priestor má objem solídnych 720 litrov a zaťaženie Yarisu ECOvan je 430 kg. Úžitková verzia auta roka sa má stať ideálnym riešením rozvážky tovaru v rámci takzvanej „poslednej míle“, takže aj preto ju Španieli kombinujú výlučne s hybridnou technikou. Inak povedané, vodič bude mať k dispozícii benzínový trojvalec s objemom 1,5 litra s výkonom 91 koní a 80-koňový elektromotor, pričom systémový výkon novinky je 116 koní.
Priemernú spotrebu Toyota pre Yaris ECOvan s automatickou prevodovkou e-CVT neuvádza, hádame ale, že bude veľmi blízko hodnotám udávaným pre štandardný päťsedadlový Yaris Hybrid. A to je 3,8 až 4,9 litra na 100 km podľa pomerne realistickej metodiky WLTP. Veľké rozdiely by nemali byť ani v dynamike, takže ECOvan by mal byť schopný hravo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 175 km/h a akcelerovať z miesta na stovku za 9,7 sekundy.
Cena prestavby na španielskom trhu nie je úplne ľudová. Tamojšia Toyota si za ňu účtuje 1300 eur plus DPH. Na druhej strane si však dokážeme predstaviť, že by sa napríklad u nás upravovali aj iné, lacnejšie motorizácie (teda 1.0 a 1.5 VVT-i), takže by základná cenovka mohla spadnúť výrazne nižšie.
zdroj: Toyota