Sprvu len ako zadokolka
Prvé predstavenie prebehlo 21. marca 1968 na domácom japonskom trhu. Onedlho ho začali ponúkať aj na trhoch v Austrálii, Severnej Amerike a na ďalších trhoch. Postupne sa kult Hiluxu rozšíril do celého sveta, vrátane Európy. Na začiatku sa pritom ani neponúkal s pohonom všetkých kolies, jednoducho ste sa museli uspokojiť s pohonom vzadu.
Prvý Hilux nenavrhla Toyota
Prvá generácia obsahovala prvky už rok predávaného menšieho pickupu Toyota Briska či väčšieho Toyota Stout. Za návrhom Hiluxu pritom nestála priamo Toyota, ale výrobca nákladných vozidiel Hino Jidōsha. Dnes už úsmevným je pohonný systém, Hilux totiž spoliehal na 1,5-litrový benzínový štvorvalec spojený so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou. Neskôr bol nahradený 1,6-litrovým štvorvalcom, v USA sa ale predával aj s väčšími 1,9 a 2,0-litrovými štvorvalcami. Už v tejto generácii mal pritom užitočnú nosnosť takmer 1 tonu.
Pohon 4x4 dostala až III. generácia
Kto chcel pohon všetkých kolies, dočkal sa až v roku 1978 s príchodom tretej generácie. Model dostal lepšie odpruženie či kotúčové brzdy. Laminátový hardtop z Hiluxu spravil doslova rodinné auto. Po prvýkrát bol dostupný aj vznetový štvorvalec. Štvrtá generácia sa stala slávna aj vďaka extrémnym pokusom redakcie Top Gear ako nezničiteľné auto. Do ponuky sa prvýkrát dostal aj šesťvalcový benzínový motor či preplňovaný diesel.
Piata generácia, od roku 1988, sa vyrábala už takmer po celom svete, napríklad v Argentíne, Kolumbii, na Filipínach, Novom Zélande či v USA. Šiesta generácia bola posledná, ktorá bola založená na pôvodnom koncepte z roku 1968. Veľká zmena prišla so siedmou generáciou v roku 2005. Tá priniesla aj nový dizajn, lepšiu výbavu alebo moderné vznetové motory D-4D.
7. generácia prešla dvoma modernizáciami, do výbavy sa dostali komfortné prvky alebo od roku 2011 nový dizajn svetiel a prednej masky. Aktuálna 8. generácia prišla na trh v roku 2015. Aj keď je teda v predaji už 8 rokov, do dôchodku sa nechystá. V roku 2020 prešla modernizáciou a okrem 2,4-litrových vznetových štvorvalcov ste si ju mohli už kúpiť aj s novými 2,8-litrovými naftovými motormi. Na niektorých trhoch sú stále k dispozícii aj zážihové štvorvalce a 4,0-litrové V6.
Od roku 2022 je na predaj aj verzia GR Sport s upraveným podvozkom a dizajnovými prvkami, ktorá bola inšpirovaná modelom z výhry Rally Dakar 2022. Hilux je dnes pojmom, pre ktorý si ho vyberajú nielen pracovníci v teréne, ale aj rôzne skupiny ľudí v tých najodľahlejších častiach sveta. Práve tam preukazuje svoje schopnosti, vďaka ktorým je tak obľúbený.
Zdroj: Toyota