Torsus bol založený v roku 2016 a aktuálne o ňom píšeme preto, lebo firma rozširuje svoje portfólio o ďalšie varianty neprehliadnuteľného terénneho autobusu Praetorian. Ako je dnes vo svete zvykom, ani tento projekt a táto značka nie je len tak samostatne pôsobiacim subjektom. Patrí pod spoločnosť Pulsar Expo a tej dodáva koncern Volkswagenu špeciálne vystužené nosné časti, motory a čiastočne i diely od dcérskej značky MAN, takže v podstate sa dá povedať, že tento masívny a rešpekt vzbudzujúci povoz stojí na základoch nákladného automobilu MAN.
Torsus nám ponúka na výber zo svojich dielní hneď pätnásť rôznych verzií autobusu Praetorian a k nemu pribudol menší brat Terrastorm. Len pre zaujímavosť – meno Praetorian odkazuje na pretoriánsku gardu, respektíve členov elitnej vojenskej jednotky osobnej stráže rímskych cisárov.
Praetorian bol navrhnutý a skonštruovaný tak, aby dokázal bezpečne prepraviť až 37 osôb a bol pritom schopný zdolať aj ten najťažší terén v ktoromkoľvek kúte sveta. Dokáže sa brodiť riekou hlbokou až 900 mm a jeho vznetový motor s objemom 6,9 litra len tak nejaké stúpanie neprekvapí. Pohon je samozrejme 4x4 a záujemca má možnosť spojiť ho s manuálnou alebo voliteľne automatickou prevodovkou značky ZF.
Nemecké srdce
Tomuto neobyčajnému autobusu nechýba redukcia, ani uzávierky všetkých troch diferenciálov. Radové šesťvalcové motory MAN D0836 sú k dispozícii v dvoch výkonových verziách. Slabší má 176 kW (240 koní) a 925 Nm, silnejšie prevedenie ponúka 213 kW (290 koní) a maximálny krútiaci moment až 1150 newtonmetrov. O dostatočný dojazd autobusu sa stará palivová nádrž s objemom 300 litrov.
Ako sme už povedali, Praetorian má byť primárne autobusom, tým ale ponuka značky Torsus len začína. Firma je schopná postaviť vám na prianie prakticky čokoľvek, a aby to dokázala, predstavila nepreberné množstvo konceptov usporiadania interiéru. Z autobusu tak môže byť obrovská trojmiestna dodávka, expedičný či vedecký špeciál, sanitka, luxusný obytný karavan či vozidlo určené pre políciu alebo iné záchranné zložky.
To, ako sa tento terénny autobus presadí vo svete, budeme určite pozorne sledovať, máme ale dojem, že by s medzinárodným úspechom nemusel mať problém. Už preto, že jeho všestrannosť je obmedzená naozaj asi len fantáziou a financiami. Uvidíme v najbližších rokoch, ale mať tú možnosť, viem si za volantom Praetorianu predstaviť aj seba. Už aj viem, aký hit by som si pospevoval. Cestou necestou, polem nepolem...