Neustály tlak na znižovanie emisií v mestskej hromadnej doprave núti výrobcov k transformácii v oblasti pohonov. Tradičný naftový pohon je v tomto segmente preto pomaly na ústupe a do popredia sa dostávajú alternatívne pohony. Okrem čisto batériových elektrických sú to aj vodíkové. A práve taký zaujal aj porotu ankety Bus of the Year 2025. Dokonca natoľko, že mu udelila tento prestížny titul. Po druhýkrát v histórii si ho odnáša značka Solaris.
S vodíkom nad hlavami
Kĺbový autobus Solaris Urbino 18 výrobca vyvinul ako odpoveď na rastúci dopyt po vozidlách na vodíkový pohon. Vďaka použitej vodíkovej technológii a zvýšenému počtu nových odľahčených vodíkových nádrží s celkovou kapacitou 51,2 kg H2 si autobus vedie mimoriadne dobre aj na dlhších linkách. Na jedno natankovanie dokáže prejsť 600 km (na základe testov spotreby energie e-SORT 2), pričom si zachováva všetky výhody elektrického pohonu. Úplné natankovanie vozidla trvá približne 20 minút. Ako pomocný zdroj energie mu slúžia li-ion batérie s kapacitou cca 60 kWh. Urbino 18 ich využíva najmä pri akcelerácii, ale aj na priebežné skladovanie energie. Modulárny systém pohonu s komponentmi a tlakovými nádržami má svoje miesto na streche a v zadnej časti vozidla. Toto riešenie zvyšuje kapacitu cestujúcich (až 140 osôb), uľahčuje údržbu vozidiel a optimalizuje jazdné parametre autobusu.
"Vodík je pravdepodobne jedným z najudržateľnejších palív a jeho využitie a podiel na energetickom mixe bude v nadchádzajúcich rokoch najrýchlejšie rásť práve vo verejnej doprave. Skutočnosť, že Solaris sa rozhodol investovať do tejto technológie tak veľa, si zaslúži veľký rešpekt. Skonštruoval autobus, ktorý spĺňa budúce požiadavky z hľadiska pohodlia a kapacity cestujúcich, bezpečnosti vodiča a dobrého pracoviska, ako aj trvalo udržateľného a ekologického hnacieho ústrojenstva. Keď Solaris predstavil 18-metrový kĺbový bus na vodíkový pohon na tohtoročnom Bus Euro Teste, vyvolalo to veľké vzrušenie,“ poznamenal Tom Terjesen, prezident poroty Bus of the Year.
zdroj: Solaris