Sú oblasti hospodárstva, kde si doprava tovarov vyžaduje špeciálny prístup, či väčšiu opatrnosť a pozícia vodiča musí znášať vyššie riziká. Tomu je samozrejme prispôsobená aj pracovná doba a ohodnotenie výkonu. Banský priemysel patrí k jednej z oblastí, pre ktorú to platí dvojnásobne. A práve tu je veľký priestor pre nasadenie autonómnych vozidiel schopných aj bez vodiča v kabíne slúžiť 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Tým sa výrazne zníži počet vozidiel potrebných pre prevoz vyťaženej suroviny, znížia prestoje (tie sú potrebné prakticky len na nevyhnutný servis) a zároveň zmenšia náklady na mzdy vodičov. Zabúdať netreba ani na skutočnosť, že autonómne riadené nákladné autá výraznou mierou prispievajú k bezpečnosti práce.
Nech sa páči, otvárame objednávky
Scania ako významný dodávateľ riešení pre banský priemysel už dlhodobo vyvíja autonómne vozidlá schopné samostatného kontrolovaného pohybu v priestoroch povrchových, aj hlbinných baní. Testuje ich na okruhu Gläntan v Scania Demo Centre v Södertälje vo Švédsku. „Prechod od výskumu a vývoja k uvedeniu komerčného produktu je pre nás a pre autonómnu ťažkú dopravu vo všeobecnosti významným míľnikom. Ide o najpokročilejší produkt, ktorý spoločnosť Scania doteraz uviedla na trh,“ hovorí Peter Hafmar, viceprezident a vedúci oddelenia autonómnych riešení v spoločnosti Scania. Automobilka si verí natoľko, že práve začala s komerčným predajom autonómne riadených sklápačov pre ťažobný priemysel. Ako prvú uvedie 40-tonovú verziu, no už teraz vyvíja aj jej 50-tonovú aplikáciu. Najskôr sa autá objavia v Austrálii, kde majú veľký predajný potenciál. Nasledovať bude Latinská Amerika a zvyšné kontinenty.
Päť náprav zabezpečuje dostatočnú nosnosť pre vyťaženú horninu. Scania však už teraz pripravuje verziu s ešte väčšou nosnosťou.
Ťažobné riešenia Scania s menšími nákladnými vozidlami civilnej triedy majú tiež celkové potenciálne výhody oproti tradičným nákladným nákladným vozidlám v tomto odvetví, a to z hľadiska emisií aj produktivity. Využitím autonómnych nákladných áut možno znížiť celkovú ťažobnú stopu vrátane požiadaviek na energiu a infraštruktúru, čo znamená, že na vhodných miestach možno znížiť aj kapitálové a prevádzkové náklady. "Ďalšou výhodou nášho riešenia je, že umožňuje ťažobným spoločnostiam rýchlejšie urobiť ďalší krok smerom k prevádzke s nulovými emisiami. Je jednoduchšie elektrifikovať prevádzku s autonómnymi nákladnými vozidlami Scania v porovnaní s tradičnými nákladnými vozidlami pre ťažkú nákladnú dopravu,“ dopĺňa nakoniec Hafmar.
zdroj: Scania