Keď sa nahlas vysloví slovné spojenie TAZ Trnava, snáď každému slovenskému motoristovi sa automaticky v mysli vynorí Škoda 1203 - dnes už nevyrábaná legendárna dodávka, ktorá až do roztrhania slúžila naprieč celému hospodárstvu Čiech aj Slovenska. A hoci sa začala vyrábať pod hlavičkou Škoda AZNP Mladá Boleslav, v rámci núteného prerozdeľovania strojárenskej výroby na území celého Československa sa od roku 1973 jej výroba kompletne presťahovala práve do TAZ Trnava. A začalo ďalšie trápenie. Okrem nízkej úrovne dielenského spracovania a nešťastného centrálne riadeného vývoja bol jej Achillovou pätou predovšetkým slabý pôvodný motor. Súčasťou veľkej modernizácie modelového roka 1985 bol preto aj nový motor Š 776.14 s objemom 1433 cm3.
Ako prvý sa v TAZ Trnava začal vyrábať valník (ROL, neskôr VA).
Bez šiltu úspornejšia
Výrazne viac dynamiky mal „Tisícdvestrojke“ dodať nový štvorvalec s objemom 1433 cm3 (vŕtanie x zdvih 72 x 88 mm), max. výkonom 42 kW (pri 4500 ot./min.) a krútiacim momentom 105 Nm (pri 2500 ot./min.). Využíval rovnaký rozvod OHV ako predchodca, neprekvapí preto, že väčší objem dosiahli konštruktéri predĺžením zdvihu z pôvodných 75 na 88 mm. V silnejšom liatinovom bloku bol kľukový hriadeľ naďalej len v troch ložiskách, čo však malo výhodu v nižších nárokoch na kvalitu motorového oleja. Štvorvalec posielal výkon na novú päťstupňovú manuálnu prevodovku s jednolamelovou spojkou Fichtel & Sachs (ø 190 mm) a novou tanierovou pružinou. A výsledná dynamika? Max. rýchlosť 110 km/h (dovtedy len 90 km/h) a zrýchlenie z 0 na 80 km/h za 20 sekúnd. Takto motorizovanej TAZ-Š 1203 udával výrobca pri ustálenej rýchlosti 90 km/h spotrebu 11 l/100 km.
Púvodný "šilt" nad čelným oknom zvyšoval spotrebu auta pri rýchlosti 80 km/h o viac ako 2 l/100 km.
Ešte výraznejší vplyv na dynamiku a spotrebu (najmä pri vyšších rýchlostiach) však mala úprava strechy nad čelným oknom. Technológom sa konečne podarilo do sériovej výroby zaviesť odstránenie pôvodného „šiltu“, ktorý výrazne zhoršoval aerodynamiku a zvyšoval spotrebu. Už pri rýchlosti 50 km/h takto upravený TAZ-Š 1203 vykazoval spotrebu nižšiu o celý liter na 100 km, pri tempe 80 km/h bola úspora dokonca 2,2 l/100 km (!) Ani jedna z úprav však nakoniec Tisícdvestrojke veľmi nepomohla a až do ukončenia jej sériovej výroby v roku 1999 už s ničím zásadne novým úžitkový TAZ neprišiel (drobných modernizácií však auto postupne absolvovalo nespočet).