Testovanie predsériových, či neskôr aj sériových nákladných áut dnes automobilky realizujú rôznymi spôsobmi. Či už na špecializovaných tratiach, či v bežnej premávke, ak to legislatívne výnimky dovolia. Pri terénnych a vojenských špeciáloch sú však požiadavky na testovanie životnosti a odolnosti konštrukcie podstatne prísnejšie a ich overovanie musí prebiehať v presne definovaných a kontrolovaných podmienkach. Spoločnosť Tatra Trucks s tým má bohaté skúsenosti, podstatnú časť jej produkcie totiž tvoria autá pre armádu. Práve tá stála svojho času aj za vznikom súčasného polygónu v Kopřivnici.
Takto to ďalej nejde
Keď prišlo v roku 1959 vtedajšie Ministerstvo národnej obrany s návrhom na vývoj nového ťažkého nákladného auta pre armádu, všetkým bolo jasné, že jeho neskoršie skúšky budú prebiehať vo vojenskom výcvikovom stredisku. Bol to však kompromis, ktorý komplikoval život nielen konštruktérom Tatry, ale aj samotným vojakom. Šlo o legendárnu Tatru 813 8x8 „Kolos“ a práve tá položila myšlienku výstavby vlastného skúšobného polygónu, na ktorom by sa dali v presne definovaných podmienkach v budúcnosti vyvíjať ďalšie modely pre armádu, ale aj civilný sektor. Jeho prvé objekty začala Tatra stavať (so značným finančným príspevkom československej armády) už v rokoch 1968 a 1969, pričom ako prvý vznikol práve terénny okruh dlhý 900 metrov (neskôr predĺžený na 1100 m). Celkové náklady na výstavbu nového polygónu sa nakoniec vyšplhali na 150 mil. Kčs. „Niektoré modely z Kopřivnice by sa bez služieb nového polygónu nezaobišli. Hovorím čiastočne o Tatre 613, ale hlavne o Tatre 815,“ hovorí vtedajší hlavný konštruktér Tatry, Milan Galia. „V porovnaní s predchádzajúcimi modelmi nášho podniku mal skúšobný polygón nepochybne zásluhu na tom, že na nových vozidlách sa aj v najnáročnejších podmienkach vyskytovali poruchy menej než v jednej tretine prípadov. To bol praktický dopad realizácie našej dlhoročnej vízie o dokonalej skúšobnej trati,“ dodal Galia.
Dnešný polygón ponúka rôzne druhy skúšobných dráh, vrátane terénnych úsekov, rýchlostného okruhu, svahov a špeciálnych plôch pre testovanie brodivosti, priečnej stability, či odolnosti vozidiel. Tatra Trucks ho dokonca ponúka aj komerčným partnerom, ktorí tu môžu realizovať vlastné vývojové a výskumné úlohy, či finálne testy svojich výrobkov.
zdroj: Tatra Trucks