Ochrana duševného vlastníctva sa kedysi dávno v našich automobilkách ani zďaleka neriešila tak intenzívne ako dnes. Tento pojem bol známy skôr medzi najznámejšími svetovými výrobcami vozidiel, samozrejme aj tých úžitkových. Neodmysliteľným doplnkom predaja samotných áut a ťažkej úžitkovej techniky je totiž aj značka, ktorá sa objavuje na tričkách, čiapkách, či rôznych iných doplnkoch. Vrátane automobilových modelov a stavebníc. A je pravdou, že k neoprávnenému používaniu značky dnes dochádza na všetkých frontoch. Spoločnosť Tatra Trucks odštartovala ochranu svojho duševného vlastníctva a robí masívne opatrenia, aby mohli značku Tatra používať už len licencované subjekty.
Musíme chrániť seba, aj poctivých zákazníkov
"Uvedomujeme si význam značky aj dobré meno našej automobilky. Je to hodnota budovaná našimi predkami už od roku 1850. A práve sila značky pomohla Tatre v najhoršom období. Teraz, keď je Tatra v českých rukách a darí sa jej, musíme venovať úsilie aj systematickej ochrane práva k duševnému vlastníctvu,“ povedal Radomír Smolka, člen predstavenstva Tatra Trucks pre výskum a vývoj. Že to myslí automobilka vážne, dokazuje aj nová pozícia Manažér duševného vlastníctva, ktorú v Kopřivnici zriadili v roku 2024. Pozíciu obsadila expertka Jana Kunovská. „Odvádza vynikajúcu prácu aj keď musí neustále čeliť nespokojnosti tých, ktorí používajú duševné vlastníctvo za podmienok, ktoré sú pre Tatru nevýhodné,“ hovorí Smolka a dodáva, že sa zároveň snažia chrániť poctivých užívateľov značky pred nekalou konkurenciou. „Musíme si uvedomiť, že duševné vlastníctvo spoločnosti Tatra Trucks obsahuje nielen celý rad ochranných známok, ale aj priemyslové vzory, úžitkové vzory a patenty, ktorými chráni svoje inovácie,“ pokračuje Kunovská a vysvetšuje, že v časoch ekonomických problémov automobilka nevenovala ochrane duševného vlastníctva potrebnú pozornosť. Teraz svoj dlh Tatra spláca.
Licenciu na používanie značky Tatra dnes potrebujú aj takéto plastové hračky.
„Radi by sme spoločnosti Tatra Trucks za jej úsilie v boji proti plagiátorom a nekalej konkurencii na poli licenčných výrobkov poďakovali. Ochrana značky Tatra nielen zvyšuje jej prestíž, ale nám ako licenčnému partnerovi umožňuje slobodne a spravodlivo predávať naše produkty,“ hovorí Ivana Maršálová, marketingová manažérka spoločnosti Dino predávajúcej legendárne plastové Tatry 148 určené pre deti do pieskovísk. „Licencovaní užívatelia ochrannej známky Tatra kvitujú úsilie, ktoré ochrane duševného vlastníctva automobilka venuje,“ hovorí Lukáš Petrovický, výrobný riaditeľ spoločnosti Kaden zaoberajúcej sa výrobou modelov Tatra. „Od chvíle, čo Tatra chráni svoju značku, sledujeme zvýšený záujem o naše modely Tatroviek. Zvýšili sa nám aj tržby. Z trhu totiž mizne nekalá konkurencia v podobe pirátskych modelov najmú z Ázie,“ doplnil na záver Petrovický.
Tatra Trucks sa snaží chrániť aj poctivých výrobcov modelov Tatra.
zdroj: Tatra Trucks