Rovnako ako pri osobných autách, je postupná elektrifikácia veľmi dôležitá aj pri úžitkových vozidlách všetkých kategórií. Najťažšie nákladné autá nie sú výnimkou. Kým však pri kamiónovej doprave hrajú medzi alternatívnymi pohonmi hlavú úlohu skôr vodík a batériové elektromobily, terénne autá sú špecifické a treba sa pripraviť na viac scenárov. Najmä ak je reč o autách určených pre bezpečnostné, či záchranné zbory. Tatra Trucks sa preto pripravuje na všetky možnosti a po modeli Force e-Drive FCEV na vodík, teraz predstavila aj jej technicky príbuznú alternatívu s diesel-elektrickým pohonom. Tatra Force e-Drive Hybrid sa prvýkrát ukázala naživo na výstave e-Salon v Prahe.
Maximálny výkon diesel-elektrickej Tatry Force je 500 kW (680 k). Svojimi parametrami spĺňa aj podmienky nasadenia v armáde.
22 ton nákladu
Hybridnú Tatru poháňa kombinácia naftového, vzduchom chladeného osemvalca Tatra s max. výkonom 300 kW (408 k) a synchrónneho elektromotora s permanentnými magnetmi s trvalým výkonom 300 kW (408 k). Maximálny kombinovaný výkon hybridného pohonu je 500 kW (680 k) a krútiaci moment 2400 Nm. Hnaciu silu na všetkých osem kolies posiela cez automatickú prevodovku Allison 4900. Samozrejmosťou je tradičný podvozok s nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami. „Náš podvozok sme pre potreby hybridného pohonu nemuseli nijak upravovať,“ potvrdil Radomír Smolka z predstavenstva Tatra Trucks. Elektrická časť pohonu čerpá energiu z trakčných LTO batérií (lithium-titán) s kapacitou 89 kWh, čo Tatre vystačí na 70 km čisto elektrickej jazdy. Vystavené auto bolo v konfigurácii 8x8 a šlo o valník s celkovou hmotnosťou 38 t a užitočným zaťažením 22 t. Automobilka prezradila aj fakt, že bolo skonštruované tak, aby dokázalo v budúcnosti plniť aj požiadavky armády.
zdroj: Tatra Trucks