Tatra 815 napísala v kopřivnickom závode Tatry príbeh, aký jej môžu závidieť všetci svetoví výrobcovia. Na výrobných pásoch sa udržala neuveriteľných 42 rokov, pričom za celý čas nezmenila koncepciu, základné konštruktérske rysy, ani dizajn, či proporcie kabíny. Samozrejme prechádzala neustálym vývojom a prvá verzia nemala s tou poslednou z technického hľadiska už veľa spoločného, no nezabudnuteľný zápis do histórie spoločnosti Tatra Trucks jej už nikto nevezme. O to zaujímavejšie sú jej úplné začiatky, keď sa nerozhodovalo len o jej koncepcii, ale dokonca aj o pomenovaní, či univerzálnosti. A svoje do jej vývoja povedala aj vtedajšia armáda.
Ako minimálnu životnosť Tatry 815 v automobilke určili hranicu 420 000 km.
Tatra 157 prichádza
Presne tak, pôvodný konštrukčný návrh totiž prišiel ako Tatra 157, teda nástupca modelu T148 s kapotovou kabínou. Vývoj začal už na začiatku 70. rokov, kedy politické vedenie rozhodlo, že Tatra Kopřivnice bude v rámci krajín RVHP hlavným výrobcom ťažkých úžitkových vozidiel určených do ťažkého terénu. Na tieto účely prišli do republiky dokonca aj peniaze. „Medzinárodná investičná banka schválila úver na výstavbu nového závodu vo voľne zmeniteľných rubľoch. Bolo teda jasné, že pokiaľ schválili ruský úver, naša vláda bez problémov schváli zvyšnú časť investícií,“ spomína vtedajší hlavný konštruktér Tatry, Milan Galia. S novým autom totiž v závode nakoniec vznikli aj nové prevádzky (lisovňa, zlievareň, nástrojáreň, výroba výkovkov a pod.). Už na začiatku však bolo konštruktérskemu tímu jasné, že musia pripraviť návrhy na kapotovú, aj bezkapotovú verziu. Najmä pri terénnych vozidlách sa kapotové kabíny využívali často a rovnakou cestou sa v tom čase vybrali aj konkurenčné automobilky Mercedes-Benz, Volvo a MAN. Ako sa ukázalo, ekonomika tlačila už vtedy a Tatra sa musela rozhodnúť len pre jedno riešenie. Nakoniec zvíťazila trambusová koncepcia známa už z vojenských verzií. Už na začiatku tak zanikla myšlienka osobitnej výroby civilných a vojenských verzií a novinka sa stala univerzálnym autom koncepčne zhodným vo všetkých verziách. A tento moment rozhodol aj o pomenovaní novinky. Civilná Tatra 157 letela „zo stola“ a v hre zostalo už len pôvodné vojenské označenie Tatra 815 (ako nástupca modelu T813).
Testovacie prototypy najazdili v priebehu desiatich rokov 14 miliónov kilometrov (na fotke predsériová verzia z roku 1976).
Kompletný vývoj novinky nakoniec trval viac ako desať rokov, pričom len peripetie s vývojom úplne nového motora zhltli viac ako 800 miliónov Kčs. Cieľom bolo dosiahnutie násobnej životnosti ako pri Tatre 148, pričom mnoho požiadaviek na výdrž, priechodnosť, servis a údržbu prichádzalo aj zo strany armády. Prototypy jazdili v Rusku na skúšobnom polygóne NAMI, aj v iných ťažkých terénoch, predovšetkým na Sibíri, až nakoniec v októbri 1982 prišlo na povinné ministerské hodnotenie novinky. To dopadlo viac než dobre a tak sa 3. januára 1983 nakoniec rozbehla jej sériová výroba. A ako sme už písali v článku "Výrobnú linku v Kopřivnici opustila posledná Tatra 815. Legenda sa dožila 42 rokov", posledný kus modelu T815 zišiel z výrobných liniek až v roku 2025.
Takto poznáme sériovú Tatru 815 asi všetci.
zdroj: Tatra Trucks