Prvý funkčný prototyp v podobe pojazdného podvozka vznikol v konštrukčnej kancelárii v pobočnom závode v Bánovciach nad Bebravou už v roku 1960 a kvôli úspore a unifikácii bolo množstvo dielov prevzatých z vtedajšej novinky Tatry 138. Základom nového stroja bola opäť nosná centrálna rúra a výkyvné polonápravy, teda rokmi a v praxi overená konštrukcia.

Novinkou bol vidlicový dvanásťvalcový (samozrejme vzduchom chladený) motor T930 s atmosférickým plnením, priamym vstrekovaním, rozvodom OHV a suchou hmotnosťou 1035 kg. Vďaka stavebnicovému systému bol odvodený z osemvalcového agregátu T928, ku ktorému konštruktéri pridali ďalšie štyri valce s vŕtaním 120 mm a zdvihom 130 mm.

Celkový objem pohonnej jednotky s uhlom rozovretia valcov 75 stupňov poskočil na 17 640 cm3 a bol schopný vyprodukovať 258 koní (niektoré zdroje uvádzajú 270 k) a maximálny krútiaci moment 990 newtonmetrov pri 1300 otáčkach za minútu. Prvý prototyp ešte nemal redukcie v kolesách a systém centrálneho dofukovania kolies, keď ale bola Tatra 813 8x8 dokončená a prvýkrát oficiálne predstavená v roku 1967, jej talent poradiť si s ťažkým terénom bol pre mnohých šokujúci.

7 diferenciálov s uzávierkami

Podvozok mal prostredníctvom siedmych (!) elektro-pneumaticky uzamykateľných diferenciálov poháňané všetky kolesá, pričom dve predné nápravy boli riadené s pomocou hydraulického posilňovača. Dofukovanie umožňujúce meniť tlak v pneumatikách za jazdy, respektíve samotný dvojvalcový kompresor bol údajne taký účinný, že auto mohlo pokračovať v jazde aj s dvanástimi priestrelmi. Ak boli gumy kompletne roztrhané, vodič mohol demontovať až tri kolesá, príslušné polonápravy vyvesiť prípravkami z príslušenstva a pokračovať ďalej v jazde.

Unikátny bol tiež celkový prevodový systém spojený s motorom trojlamelovou spojkou. Obsluha Tatry mala v základe k dispozícii päťstupňový manuál s pneumatickým posilňovačom, k tomu prídavnú elektro-pneumatickú dvojrýchlostnú redukčnú prevodovku s predvoličom na radiacej páke a navyše i planétovú rýchlobeh. Vďaka tomu malo vozidlo 20 stupňov určených pre jazdu vpred a štyri stupne spiatočky. Toto riešenie dávalo T 813 ohromnú silu v teréne či pri ťahaní ťažkých prívesov s bojovými tankmi ale zároveň dokázala byť rýchla pri sólo jazde bez vleku.

Nezameniteľná bola tiež trambusová kabína Tatry 813 8x8 Kolos. Ponúkala 5 až 7 miest (v jednoduchom prevedení 2) a rozložením zadnej lavice v usporiadaní 2+2+3 sa dali vytvoriť lôžka pre dve osoby. Pod zadnými sedadlami bolo umiestnené nezávislé vykurovanie s viacerými funkciami. V zime okrem vyhrievania interiéru zahrievalo akumulátory, rozmrazovalo okná, ale bolo dosť výkonné aj na rozmrazenie motora pri extrémne nízkych teplotách.

Tatra 813 v prevedení 8x8 Kolos je nepochybne unikátnym automobilom, ktorý svojou priechodnosťou terénom a variabilitou v podstate nemal konkurenciu. Predovšetkým sústava diferenciálov bola pomerne chúlostivá, ale ani tento detail neberie „osemsto-trinástke“ právom zaslúžený štatút legendy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 11 obrázkov

zdroj: YouTube