Karosy modelového radu 700 jazdili na slovenských cestách dlhé roky a pozná ich snáď každý. Veď prvý funkčný prototyp mestskej verzie B 731 postavili vo Vysokom Mýte už v roku 1974. Budúci rok tak slávi okrúhlu „Päťdesiatku“. Prevažná väčšina z týchto autobusov skončila prirodzenou cestou a po odjazdení poriadnej porcie kilometrov ukončili svoju pozemskú púť v šrote, či tavnej peci. Niektoré mali viac šťastia a zostali v rukách nadšencov, ktorí sa o ne starajú a dodnes s nimi príležitostne jazdia. Jednou z takých je aj Karosa B 732 občianskeho združenia Retrobusy Košice. A prečo to spomíname práve teraz? V sobotu 17. júna 2023 bude v pravidelných intervaloch celý deň jazdiť po mestskej trase v Prešove (v rámci Dní mesta Prešov). Pre dospelého bude stáť lístok 2 eurá, pre dieťa polovicu.
Automat, či manuál?
Mestské verzie Karosy 700 dostali označenie B 731 a B 732 (B znamenalo „bus“) a líšili sa prakticky len prevodovkou. Obidve dostávali vo Vysokom Mýte červeno krémový (neskôr červeno biely) nástrek a ich prvé verzie mali vzadu naftový šesťvalec LIAZ ML 635 N s výkonom 148,5 kW (202 k). Kým však Karosa B 731 používala dvojstupňový automat Praga 2M 70 s hydrodynamickým meničom, verzii B 732 musela stačiť päťstupňová manuálna prevodovka Praga 5P 80. Bola totiž určená na prímestské linky, kde bola dôležitejšia účinnosť a menej sa radilo. Prvé sériové Karosy B 732 postavili v roku 1983, oslavujú tak okrúhlu „Štyridsiatku“. Kým do roku 1986 boli vybavované nepreplňovanými motormi, od roku 1987 vznikali verzie B 732.20 s preplňovanými motormi a zadnou nápravou tzv. „malá Rába“ bez redukcie. Posledné evolúcie motora LIAZ ML 637 mali max. výkon až 190 kW (258 k).
zdroj: Iveco, iMHD
Nepreplňované verzie mali zadnú nápravu tzv. "veľká Rába". Prvé sériové Karosy B 731 opustili Vysoké Mýto v roku 1982.