Bezpečnosť posádky ľahkých a ťažkých úžitkových áut je s rastúcim počtom týchto áut na cestách čoraz sledovanejším parametrom. Práve vodič nákladného auta je totiž veľmi zraniteľným „prvkom“ celej súpravy, nemá pred sebou takmer žiadnu deformačnú zónu, stĺpiky kabíny sú kvôli dobrému výhľadu relatívne tenké a väčšinou za sebou vozí niekoľko desiatok ton nákladu. Všetky tieto faktory výrazne ovplyvňujú bezpečnosť posádky, o ktorú sa samozrejme musia postarať predovšetkým konštruktéri úžitkového auta. Jej úroveň určuje európsky skúšobný predpis ECE R29 a jeho súčasťou sú tri presne definované nárazové a pevnostné testy.

Pevnostné zvary namiesto lisovaných plechov

Kopřivnická Tatra Trucks poodhalila niekoľko detailov z pevnostných skúšok kabíny pre tretiu generáciu modelu Force. Výrobca zachádza až tak ďaleko, že ju nazýva najbezpečnejšou kabínou nákladného auta na súčasnom trhu. Jej pevnostné charakteristiky sú podľa informácií Tatry Trucks ďaleko pred hraničnými hodnotami homologizačným predpisom ECE R29. Tie definujú tri základné bezpečnostné testy kabín. Test A skúša čelný náraz do kabíny hodnotiaci deformačné zóny a „životný“ priestor posádky auta pri frontálnom náraze. Test B je nárazovým testom závažia na A-stĺpiky, ktorého účelom je hodnotenie odolnosti a stability kabíny pri prevrátení auta o 90° a následnom náraze. Test C hodnotí pevnosť strechy pri prevrátení auta o 180°. Hoci je povolené pre každý typ skúšky použiť novú kabínu, Tatra Force III zvládla všetky tri testy pevnosti s tou istou kabínou. Podľa konštruktérov je za tým technológia jej výroby. Základom kabíny je totiž pevný priestorový rám (zváraný špeciálnou technológiou) obalený lepenými kovovými, či plastovými panelmi. Na rozdiel od konkurenčných kabín z pevnostne upraveného lisovaného plechu ide o drahšiu, no pevnejšiu technológiu vhodnú aj pre armádne špeciály Tatra.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: Tatra Trucks