Ďalšia kríza na rusko-ukrajinskej hranici momentálne neprospieva asi nikomu a o to viac sa dotýka i medzinárodného obchodu. Akýkoľvek väčší konflikt by ekonomicky nepríjemne pocítili nielen samotní Rusi či Ukrajinci, ale s veľkou pravdepodobnosťou i celá Európa, či už vo forme ďalších výpadkov dodávok plynu a v opačnom garde zase ďalšími sankciami.
Práve tie by mohli nemálo skomplikovať život i koncernu Stellantis, ktorý má v Kaluge (asi 180 kilometrov juhozápadne od Moskvy) spolu s Mitsubishi svoju továreň. Japonská značka, ktorá je dnes súčasťou zoskupenia Renault-Nissan, na tomto mieste vyrába modely Outlander a Pajero. Francúzska vetva (teda PSA) tu pre zmenu montuje Peugeot Expert, Opel Vivaro a Citroën Jumpy.
Stávka na Kalugu môže byť riskantný podnik
Produkcia v Rusku evidentne šliape ako dobre namazaný stroj. Stellantis hovorí, že sa im v roku 2021 podarilo medziročne zdvojnásobiť výrobu, takže dnes sa ročná kapacita továrne vyšplhala na 125 tisíc áut. A to začne z linky v Kaluge do konca roka zbiehať i Fiat Scudo a popri autách sa tu vyrábajú i dieselové motory a prevodovky určené na export.
Práve spomínané úžitkové vozidlá by chcel Stellantis začať vyvážať na európske trhy už v priebehu februára, aby vykryl zvýšený dopyt v rámci EÚ, respektíve nedostatok týchto automobilov zo svojich tovární vo Francúzsku a Veľkej Británii. Otázkou ale je, kam až bude eskalovať napätie medzi Ruskom a Ukrajinou. Ak prerastie do vojenskej agresie, možný vývoz áut z Kalugy do únie to celkom iste zastaví.
zdroj: Autonews