Vodík ako palivo budúcnosti? V doprave môže znižovať emisie
Konkrétne ide o závod na báze elektrolyzéra, ktorý pracuje s elektrinou a pomocou rozkladá vodu na vodík a kyslík. Elektrická energia na tento účel pochádza z obnoviteľných zdrojov. Na jednu tonu vyrobeného vodíka pripadá zhruba do 9 ton čistého kyslíka.
„Zelený vodík je čistý a všestranný zdroj energie, ktorý využijeme na výrobu palív, aby sme znížili našu uhlíkovú stopu. Podľa našich plánov vodík čoskoro nájde uplatnenie aj priamo v sektore dopravy,“ zdôraznil viceprezident MOL Ádám Horváth.
MOL chce postaviť vodíkový závod aj v Bratislave a chorvátskej Rijeke. V prípade Bratislavy sa hovorí o roku 2026. Výroba vodíka prostredníctovm elektrolýzy z vody nahrádza produkciu vodíka zo zemného plynu, čo umožňuje znižovať emisie a pripravovať sa na to, že vodík v budúcnosti môže zohrávať kľúčovú úlohu napríklad v nákladnej doprave či pri ťažkých stavebných strojoch s potenciálom znižovať emisie.