Na správe o vývoji novej podvozkovej platformy by za normálnych okolností nebolo nič zvláštne. Žijeme však v období transformácie zo spaľovacích pohonov smerom k trvalo udržateľnej elektromobilite a tak sa akosi automaticky predpokladá, že spaľovacie motory pomaly dožijú a na scénu v plnej sile nastúpia elektrické pohony. S tou trvalou udržateľnosťou to však až také ružové nie je. Ako sa znova ukázalo, želania politikov a nadšencov do elektromobility a ochota reálnych zákazníkov financovať transformáciu sa diametrálne rozchádzajú. Povedané ľudskou rečou, bez dotácií elektrické úžitkové autá zákazníci nechcú. Teda nie v takom množstve a najmä predajných cenách, ako by automobilky potrebovali na financovanie ďalšieho vývoja. Mnohí výrobcovia tak opatrne radia spiatočku a vracajú sa späť k vývoju moderných spaľovacích agregátov. Patrí k nim aj Mercedes-Benz.

Paralelný vývoj

Rozhodne to nie je jednoduchá situácia a určite ani plánovaný krok. Ako totiž prezradila automobilka a jej divízia Mercedes-Benz Vans, nová modulárna architektúra s označením VAN.CA (Van Combustion Architecture) technicky vychádza zo skôr vyvíjanej platformy určenej len pre elektrické pohony VAN.EA (Van Electric Architecture). Z nej teda konštruktéri odvodili novinku, ktorá z dôvodu minimalizácie nákladov zdieľa až 70 % komponentov elektrickej platformy. Zmenami vychádzajúcimi z novej stratégie automobilky musí prejsť aj výrobný proces, nové ľahké úžitkové dodávky so spaľovacími motormi musia konštruktéri navrhnúť tak, aby mohli schádzať z rovnakej výrobnej linky ako ich batériové elektrické verzie. Tie sa na trhu objavia už v roku 2026, krátko po nich chce Mercedes-Benz dostať na trh aj nástupcov súčasných dodávkových modelov s novými spaľovacími motormi. Či pôjde len o mild-hybridy, alebo aj plug-in hybridné verzie, automobilka zatiaľ neprezradila.