Mýto nás za dekádu stálo 5 tisíc nových rodinných domov!
Únia Autodopravcov Slovenska (ÚNAS) už v roku 2010 pri protestoch poukazovala na to, že mýto je zbojstvo a je nastavené veľim zle. Nič, absolútne nič sa nepohlo! O desať rokov neskôr, v roku 2020 UNAS už prišiel aj s konkrétnymi číslami. Ukázalo sa, že to zbojstvo nás ako krajinu stálo 1 miliardu euro! To je viete koľko? To je tisíc miliónov eur! To je 5 tisíc krásnych nových moderných rodinných domov vážení!
Aká je vlastne pravda?
Na Silvestra 2022 končí Skytoll-u viac než dekádu platná zmluva na poskytovanie mýta. Od 1.1.2023 mal začať nový poskytovateľ. Nezačne, lebo víťaz súťaže by musel byť známy, minimálne 15 mesiacov pred reštartom. To bolo 1. októbra 2021. To sa "nestihlo". Súťaž stále beží, ale obálky na ministerstve ešte ani neotvárali. Prečo? Niektorí účastníci vzniesli námietky, že nedokážu zabezpečiť dostatok čipov pre nové mýtne jednotky.
Tak na ministerstve trochu upravili podmienky a zrazu môžu byť v "novom systéme" aj staré mýtne jednotky. To zas vyzerá tak, akoby sa poskytovala Skytoll-u konkurenčná výhoda, pretože ten má starých mýtnych jednotiek dosť. Minister dopravy práve pre poukázanie na tento fakt obvinil novinára Denníka N z neobjektívnosti. UNASU zas venoval vyjadrenie, že netuší, čo vlastne UNAS chce. Keď som prečítal článok v Denníku N a zároveň beriem do úvahy video na FB Ministerstva dopravy, guláš v tom mám ja ja. Lebo tak ako UNAS, ani ja netuším čo vlastne 1.1.2023 nastane.
Myslím, že by to Minister dopravy Andrej Doležal mal vedieť vysvetliť aj obyčajným ľuďom. Ľudskou rečou. V opačnom prípade hrozí, že nám zas politici budú vysvetľovať po rokoch, ako sa vybralo spústu peňazí, ale defacto ich niet. Že to minister dopravy nevie vysvetliť ani rok pred spustením, bude asi jeho problém.
Ako to chápem ja, obyčajný človek?
V roku 2010 sme spustili výber mýta prostredníctvom Skytoll. Na mýte za 11 rokov vybrali cca 2 miliardy euro. Takmer miliarda odišla pre Skytoll! Asi 45% zo sumy dostala Národná diaľničná spoločnosť (NDS). A tá použila na opravu a údržbu ciest z tých 45% len asi 10%! Rozumiete? Pre zhrnutie - od kamioňákov, ktorí ničia cesty najviac vybrali dve miliardy eur, ale na opravu a údržbu z tej sumy NDS použila len cca 100 miliónov. Inými slovami, 95 % z vybraných peňazí, teda 1 miliardu a 900 miliónov zožrali Skytoll, NDS a ďalší sprostredkovatelia... Neviem ako komu, ale mne absolútne uniká základný princíp výberu mýta. A niko za to stále nenesie trestnú zodpovednosť!
Čo bude nasledovať?
Stream Ministra dopravy (vyššie). Čo som sa dozvedel ja? V 5 minúte:
Otázka : Bude štát vlastniť mýto, alebo nebude ho vlastniť? Odpoveď sa nedozvieme. Dozvieme sa, že staré mýto bolo nastavené zle. Bolo nastavené v prospech prevádzkovateľa a štát z neho vraj mal 50%. Nie nemal! Mal len 45% a to je rozdiel v desiatkach miliónov euro! To však ministrovi uniklo. V druhej časti odpovede sa dozvieme, že si mýto chceme prevádzkovať sami. Ďalej spomína, že vytvorí tzv. Mýtny úrad, korý za výber mýta bude zodpovedný a bude ho prevádzkovať.
Ste z toho múdrejší? Ja nie. Priamu odpoveď sme sa nedozvedeli. Koľko zožerie mýtny úrad tiež nie. Ak dostane NDS za 10 rokov z výberu mýta necelú miliardu a z týchto peňazí na obnovu a údržbu použije len 10 %, čo sa v tomto zmení novým mýtnym úradom? Vraj náklady by mali byť hlboko pod 20%. Náklady čoho?! Celej prevádzky mýtneho systému aj s fungovaním úradu? Alebo len prevádzky mýtneho systému? A nový mýtny úrad a jeho nákladová položka tam zarátaná nie je? Koľko ľudí tam bude pracovať? To necháva Minister financií na NDS. Nevie to. Takže rok pred spustením NEVIEME odpovede o nákladovosti. Toto zaváňa ďaľším mega prúserom.
V ďalšej časti prejde minister na EETS, čo je medzinárodný mýtny systém. Z vlastnej praxe viem, že ked mýtne systémy začínali, pre každý štát som potreboval samostatnú mýtnu jednotku. Systém EETS je vlastne o tom, že každá mýtna brána v EU akceptuje univerzálnu krabičku a dopravca tak platí všetko v jednej faktúre. Slovenské, České a Poľské mýta sa do tohto mali zapojiť v roku 2021. Vlastne teraz. Veľa dopravcov ale stále používa národné jednotky. A ďalšia debata je už len o EETS. Spomína sa marža od 3-7%. Marža pre koho? Pre prevádzkovateľov EETS? Teda nadnárodné spoločnosti ako Shell, DKV, UTA, alebo pre prevádzkovateľov brán? Lebo ak to chápem správne, tak brána musí registrovať prejazd mýtnej jednotky. Kto teda bude po 1.1.2023 prevádzkovať slovenské mýtne brány? Skytoll? Alebo ich odkúpi štát a bude ich prevádzkovať Mýtny úrad? Mne to jasné nie je.
Štát od 1.1.2023, plánuje ukončiť spoluprácu so Skytoll a chce začať fungovať v EETS. Kto bude predávať slovenské OBU jednotky? EETS nazval minister malým mýtom. Tvrdí, že kým bude ukončené výberové konanie na poskytovateľa veľkého mýta, vie fungovať na malom. Načo teda súťažíme poskytovateľa na veľké mýto? Kto bude prevádzkovať veľké mýto v čase od 1.1.2023 do ukončenia súťaže na nového poskytovateľa? Na základe čoho? Ja odpoveď neviem.
Zabitá“ je veta že v noci z 31.12.2022 na 1.1.2023 sa Skytoll môže zmeniť z národného prevádzkovateľa mýta na poskytovateľa EETS. Ministrovi asi uniklo, že Skytoll vyberá mýto aj v ČR. A že plánujeme zakúpiť EETS od Skytoll.. Takže to nie o tom, že sa môže stať, ale že sa stane. V článku Denníka N je spomínaný aj fakt, že EETS budeme kupovať od Skytoll. Zároveň je tam uvedené, že nový prevádzkovateľ veľkého mýta, bude mať rovnako nacenený EETS. Takže vastne budeme mať dva systémy. Alebo hypoteticky, ak by sa novým prevádzkovateľom veľkého mýta stal opäť Skytoll, tak možno vlastne zaplatíme jedno EETS 2x!?
Máte z toho guláš? Ja áno!
Nie som odborný novinár a ako laik tomu nerozumiem. Minister k tomu aby som porozumel nijako neprispel. Vidím však, že nikomu nevadí, že za 11 rokov výberu mýta za jeho nastavenie nik nenesie trestnú zodpovednosť! A vidím, že rok pred vypnutím Skytoll vlastne absolútne neviem kto bude prevádzkovať veľké mýto po 1.1.2013. Koľko bude stáť prevádzka nového mýtneho úradu s neznámym počtom zamestnancov a koľko vlastne z toho všetkého dostane NDS? Koľko z toho použije NDS na opravy a údržbu diaľnic je stále záhada. Nefungujú ani ich vlastné kontrolné mechanizmy. Veď pravdepodobne preto, tam v minulých dňoch zasahovala NAKA!
A ešte viem jedno. Minister dopravy nedokáže občanom vysvetliť, čo sa stane po 1.1.2023 so slovenským mýtom.