Vodík ako palivo budúcnosti má najmä v nákladnej doprave podľa mnohých odborníkov veľkú budúcnosť. Podmienkou je samozrejme výroba „zeleného“ vodíka z trvalo udržateľných zdrojov. Aj v tejto oblasti však ide vývoj dopredu a hoci je dnes výroba vodíka drahá, v budúcnosti má byť efektívnejšia a zmysluplnejšia. Vodíkové pohony majú, v porovnaní s batériovými elektromobilmi, zásadnú výhodu vo väčších dojazdoch a najmä rýchlejšom načerpaní energie, čo je pri úžitkových autách extrémne dôležitý parameter. Slovenská technologická spoločnosť Mobility & Innovation Production (MIP) vidí vo vodíku veľký potenciál, nedávno sa preto pustili do vývoja vodíkového pohonu pre diaľkový ťahač. Výsledkom svojho snaženia mnohých prekvapili – hotové sériové auto spĺňa všetky potrebné predpisy EÚ. „Prvý vodíkový ťahač s úspešnými homologizačnými skúškami v Európe je dôkazom toho, čo môže dosiahnuť ľudský um, keď sa spojí so silou tímovej práce,“ povedal konateľ spoločnosti MIP, Pavel Čulík.

Vodíkový Ford s dojazdom 750 km

Prvý slovenský vodíkový ťahač je postavený na platforme Ford F-Max, pri jeho transformácii na vodíkový pohon sa preto mohli spoľahnúť na podporou výrobcu Ford Trucks. Podľa MIP ide o najinovatívnejší ťahač na vodíkový pohon spĺňajúci najprísnejšie európske štandardy. Zatiaľ má dosť krkolomné označenie M&I RH120R, používa palivový článok Refire Prisma XII+ s výkonom 117 kW/h (k dispozícii sú však už teraz aj jeho výkonnejšie verzie 180 a 200 kW/h), energiu čerpá z vodíkových nádrží s kapacitou na 12 kg stlačeného vodíka a prebytočnú energiu ukladá do trakčných akumulátorov Durapower. Ich kapacita 122 kWh stačí na 120 km čisto elektrického dojazdu. Na jedno "natankovanie" má vodíkový Ford F-Max dojazd od 600 do 750 km. Na pohon slúži trakčný elektromotor Dana TM4 Sumo HV 2500 6-P s max. výkonom 540 kW (734 k) a krútiacim momentom 2500 Nm. Takto poháňaný vodíkový ťahač je schopný utiahnuť súpravu s celkovou hmotnosťou 45 t.

Spoločnosť Mobility & Innovation Production zatiaľ nezverejnila plány, ani rozsah sériovej výroby. Známy nie je ani počet prípadných predobjednávok od budúcich klientov, ako však uviedli, oni produkt majú, teraz sú ma ťahu distribučné spoločnosti a výstavba vodíkovej infraštruktúry. Bez nich sa totiž veci v oblasti využitia vodíka ďalej nepohnú.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov