Rýchlosť (maximálna rýchlosť, ktorú vodiči nesmú prekročiť je 84 km/h); Voľnobeh (po 3 minútach, po naštartovaní motora, zasvieti červená kontrolka, čo je zle, to znamená auto treba dať do pohybu); Brzdenie (nesmie sa nečakane dupnúť silno na brzdu); Zrýchlenie (pri preraďovaní treba „pomaly“ pridávať plyn); Náklon do zákruty (do zákruty treba vchádzať prikázanou rýchlosťou podľa stavu vozovky, typu zákruty, nákladu..).
Dezider Laky jazdí pre slovenský Messer Tatragas už siedmy rok. Celkovo najazdil profesionálne už vyše 3,5 milióna kilometrov. „Počas jazdy nemám nejaké špeciálne návyky alebo správanie. Snažím sa plne venovať vedeniu vozidla a sústreďujem sa na bezpečnosť seba, bezpečnosť ostatných účastníkov premávky, a samozrejme nákladu, ktorý je za mnou,“ povedal najbezpečnejší šofér európskeho Messeru Laky, ktorý aktuálne riadi ťahač Mercedes s „dusíkovou cisternou“ značky Gofa.
Do vyhodnocovania boli automaticky zapojení všetci šoféri, ktorí jazdia v Európe pre Messer, teda dopravujú kvapaliny a plyny k zákazníkom, a majú nainštalované Kienzle GPS, ktoré vyhodnocuje už spomínané parametre jazdy.
Dáta o bezpečnosti sú vyhodnocované v ECO Scorecard Reporte, ktorý zaznamenáva všetky incidenty, množstvo prejazdených kilometrov, ako aj spomínaný štýl jazdy vodičov.
Bezpečnosť je najdôležitejšia
Priamo s bezpečnosťou na cestách súvisí aj fyzická forma vodičov. „Kvalitný spánok je pre mňa najdôležitejší,“ hovorí Laky a dodáva: „Technológia bezpečnosti vozidiel je v dnešnej dobe pre vodičov výborná. Autá majú dobrzďovacie systémy v prípade možnej kolízie, udržiavanie v jazdnom pruhu, upozorňovanie v prípade únavy či na iné vozidlá v mŕtvom uhle.“ Počas hodín šoférovania je nutné častokrát reagovať pre nedisciplinovanosť či neskúsenosť iných šoférov. „Časy sa menia. Keď som začínal, bolo to úplne o inom, vodiči boli tolerantnejší, ale dnes sa každý ponáhľa a tak vznikajú zbytočné nehody,“ hodnotí Dezider Laky situáciu na cestách.