Ako veľmi ste citlivý na neobvyklú akustiku svojho auta? Beriete rôzne vibrácie, škrípanie či vŕzganie ako samozrejmú súčasť života za volantom starnúceho stroja, alebo vás každý nový zvuk núti rozoberať palubnú dosku, výplne dverí, pánty schránok a obklady interiéru dovtedy, kým nenájdete zdroj a neodstránite ho?
Mieru tolerancie pazvukov v kabíne máme všetci pochopiteľne trochu inú a záleží pri tom na mnohých veciach. Nakoniec aj perfekcionista je niekedy ochotný prepočuť hrkanie veterána a naopak novotou voňajúce auto dokáže rozhodiť nervy flegmatika, keď mu začne otravne povrzgávať stredový tunel. To všetko je normálne. Vedeli ste ale, že automobilky i ďalšie firmy zamestnávajú celé zástupy ľudí, ktorí sa starajú len o to, aby auto obťažovalo vaše uši čo najmenej?
Kritický interiér
Je to tak trochu paradox dnešnej doby. Automobilové koncerny v snahe vyjsť v ústrety rozmaznávaným zákazníkom sa snažia zvyšovať kvalitu interiérov okrem iného aj zmenšovaním škár medzi jednotlivými panelmi palubnej dosky, obloženiami stĺpikov, plastami v batožinovom priestore, skrátka prakticky všade. A to až do tej miery, že sa väčšina z nich navzájom dotýka.
Háčik je však v tom, že nerovnosti na ceste dokážu potrápiť i perfektne spasované dielce s tým najrobustnejším uchytením, pretože fakticky žiadna karoséria nie je dokonale tuhá a krúti sa, a naopak nadštandardne pevné konštrukcie zase trpia tým, že viac vibrujú. Sú to skutočne protichodné požiadavky, liek na riešenie problémov vznikajúcich pri ich interakcii však existuje.
Je to samozrejme chémia, ktorá v tomto smere podáva pomocnú ruku, ako dokazujú napríklad špeciálne prípravky spoločnosti Fuchs Lubritech. Ide o tuhé mazivá obsahujúce okrem iných zložiek aj PTFE, teda polytetrafluóretylén. Že vám to nič nehovorí? To je možné, pretože tento fluórový polymér je oveľa známejší pod svojim obchodným označením teflón.
Áno, presne ten materiál, ktorý sa stará o to, aby sa vám vajíčka či palacinky neprilepili na rozpálenú panvicu. V automobilovom priemysle je v tejto chvíli nenahraditeľným pomocníkom eliminujúcim okrem iného tiež pazvuky v interiéroch, ktoré veľmi často vznikajú takzvaným stick-slip efektom.
Radi by sme vám ponúkli jeho slovenský ekvivalent, ale žiadny taký nemáme. Možno by sa dalo hovoriť o „trhanom pohybe s vysokou frekvenciou“, v doslovnom preklade však ide o „prilepenie-skĺznutie“. Vzniká rozdielnymi koeficientami trenia dvoch telies v pokojovom stave, pri ich uvedení do pohybu a pri samotnom pohybe.
Zo života hmyzu
Ak máte pocit, že na vás ideme so zbytočne zložitou fyzikou, tak máte možno trochu pravdu, každopádne stick-slip efekt poznáte aj zo svojho bežného života. Práve vďaka nemu vyludzujú zvuk kobylky, cvrčky alebo saranče trením predného páru krídel o seba, respektíve trením zadných nôh o krídla. Len vďaka nemu fungujú tiež sláčikové nástroje a rovnako sa prejavuje i pri pohybe mokrým prstom po okraji skleneného pohára.
To všetko môžu byť aj príjemné zvuky, keď sa však tento efekt objaví medzi dvomi komponentami vyrobenými z plastu či kože v aute, garantujeme vám, že to pre uši nebude žiadna slasť. Vnímame ich totiž práve ako ono známe vŕzganie či škrípanie, z ktorého citlivejším povahám praská žilka. Čo s tým?
Fuchs Lubritech má pre tieto prípady pripravených až dvadsať rôznych tuhých mazív s prímesou teflónu, ktoré po nanesení na hranu či plochu príslušného dielca vytvoria veľmi tenký suchý film. Tento špeciálny tribologický povlak obsahujúci okrem častíc tuhého maziva i spojivovú matricu potom oddeľuje povrchy súčiastok či panelov od seba a v prípade, že sa medzi nimi objaví vzájomný pohyb, nielenže znížia trenie, ale zároveň zmenšujú opotrebenie.
Ďalšie funkčné prísady v týchto pozoruhodných a málo známych mazivách môžu mať napríklad antikorózny účinok chrániaci kovové súčiastky, na požiadanie zákazníka ich výrobca môže zafarbiť a častokrát poskytujú aj ochranu pred UV žiarením. Na dotyk pritom ostávajú suché, majú veľmi dobrú priľnavosť k povrchu a sú natoľko klzké alebo skôr hladké, že dokonca zabraňujú hromadeniu nečistôt či priľnutiu prachových častíc.
Elektrická výzva
Ako sme naznačili, tieto mazivá nájdete na plastoch, ale automobilky ich aplikujú tiež na pánty, tesnenia, skrutky či kožu. Novou výzvou pre produkty tohto typu však predstavujú elektromobily, ktoré významným spôsobom menia predstavy o vnímanej akustike.
Odstránenie spaľovacieho motora častokrát znamená, že hluk, ktorý bol predtým maskovaný pohonnou jednotkou a konštruktéri ho nemuseli riešiť, je zrazu počuť. Vodiči si až v tej chvíli začnú viac všímať praskanie stredovej konzoly, hrkanie v palubnej doske, škrípanie vo dverách či vŕzganie kožou čalúnených sedadiel. A všetky tieto nové či zosilnené zvuky sú takmer vždy vnímané ako nepríjemné.
To samozrejme nie je prekvapivé ani objavné tvrdenie. Vozidlo vnímame všetkými zmyslami a čokoľvek, čo v interiéri vydáva rušivé zvuky, znižuje pôžitok z jazdy. Tuhé mazivá vytvárajúce tenký suchý film s anti-frikčnými vlastnosťami však, zdá sa, majú pri správnej aplikácii navrch.
zdroj: Fuchs