Nie je to tak dávno, čo ste vedeli prvú porevolučnú úžitkovú škodovku kúpiť doslova za facku, či dokonca za odvoz. Príčin bolo viac, tou najčastejšou však to, že Škoda Pick-up vždy slúžila až do roztrhania a tak ju ľudia dávali z rúk v podstate až za hranicou jej životnosti a v žalostnom stave. A práve to je najlepší dôkaz toho, akým húževnatým a odolným autom Pick-up vlastne bol.

Favorit je hotový, a čo ďalej?

Mladoboleslavskej automobilke bolo jasné, že s jedinou karosárskou verziou Favorita na náročných zahraničných trhoch neobstoja. Problémom však bola prázdna podniková pokladnica vyčerpaná vývojom základného päťdverového hatchbacku (Š781). Nebol preto čas na hru s emóciami zákazníkov a akákoľvek ďalšia verzia Favorita musela mať dostatočný predajný potenciál. Pôvodným zámerom bola výroba verzie sedan (na konci 80. rokov mimoriadne populárna koncepcia) a k nemu kupé, ako náhrada trojdverovej Škody Rapid 135/136. Až následne sa konečne reálne zauvažovalo aj nad kombi. Ani jeho pretlačenie do sériovej výroby sa však nezaobišlo bez komplikácií, no vzhľadom na jeho veľký predajný potenciál a možnosti dodávok do štátnej správy (verzie kombi boli na československom trhu trvalo nedostatkovým tovarom) rozum zvíťazil a Forman (pôvodne Tourist) sa s malými kompromismi nakoniec predsa len vo výrobe objavil (ako náhrada za sedan). A rovnako ako sedan sa nakoniec porúčalo aj atraktívne kupé. Tých pár zákazníkov by jeho drahú výrobu nezaplatilo. Automobilka však mala lepší plán.

Sériový Pick-up dostal vertikálne zadné svetlá a kovový nárazník lepšie odolávajúci mechanickému poškodeniu a menej komplikujúci prístup k ložnej ploche.

Porevolučný podnikateľský ideál

Výrobným programom závodu v Kvasinách sa namiesto novodobého „Rapida“ mala stať úplne nová karosárska verzia. Dostala kódové označenie Š787 a šlo o praktický valníček s otvoreným alebo zakrytým ložným priestorom a obchodným označením Škoda Pick-up. Vývojové oddelenie v Kvasinách začalo na novinke pracovať už v novembri 1988. Prototyp dokončili v januári 1989, pričom ešte využíval zadné svetlá z Favorita a zadný nárazník bol takmer rovnaký ako mal Forman. Definitívna sériová podoba nakoniec vyzerala trochu inak, vrátane iných bočníc, praktickejších vertikálnych zadných svetiel a nového nárazníka vzadu. Investícia do týchto zmien sa však vyplatila, pretože novinka mala v porevolučnom Československu, aj na exportných trhoch obrovský predajný potenciál. A hoci prvých 48 kusov postavili v Kvasinách už v roku 1989, sériová výroba Škody Pick-up sa naplno rozbieha v roku 1990.

Pick-up dostal zosilnené disky z verzie Forman. Plachtová nadstavba bola vystužená trubkovou konštrukciou.

Neskôr výrobný program v Kvasinách doplnili aj Forman Van s nákladným priestorom namiesto zadných sedadiel, Forman Van Plus s plastovou nadstavbou a sanitné verzie Formanov (tých sa tu vyrobilo 109 kusov). Škoda Pick-up zostala v sériovej výrobe až do roku 1995, kedy ho postupne vystriedala úžitkové Felicia s pozmeneným názvom Škoda Pickup. V období rokov 1990 - 1995 opustilo výrobný závod v Kvasinách celkovo 70 800 ks modelu Škoda Pick-up.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov