Hasenie požiarov, či pomoc pri živelných katastrofách a vyslobodzovacie práce majú jedno spoločné – vyžadujú extrémne rýchle konanie a poväčšine aj veľmi rýchly príjazd na „miesto činu“. Práve preto sa na hasičské špeciály prestavujú autá s výnimočnými výkonmi, prípadne ich v rámci úprav výrobca vybaví tak, aby boli dynamickejšie, či obratnejšie, než klasické sériové verzie. A že to platilo aj v minulosti dokazuje dnes už legendárna hasičská Škoda 706 RTHP ASC 16. Červený "Trambus" z Vysokého Mýta kedysi vznikol na špeciálnu objednávku.
Na pohon špeciálu slúžil naftový šesťvalec s priamym vstrekovaním nafty, max. výkonom 118 kW/160 k a schopnosťou rozbehnúť ho na 85 km/h. V palivovej nádrži si Škoda 706 RTHP viezla 175 l nafty.
Osem mužov a skoro štyri kubíky vody
Dnes je málo známym faktom, že hasičská Škoda 706 RTHP ASC 16 kedysi vznikla ako odpoveď na potrebu rýchleho hasičského zásahového špeciálu. Vtedajšia Továrna na hasicí zařízení, Vysoké Mýto využila výborný technický základ v novej Škode 706 RT. Karosári predĺžili sériovú kabínu tak, aby pohodlne odviezla osem mužov a dozadu umiestnili nadstavbu s cisternou na 3500 l vody a 200 l hasiacej peny. Keď sa na začiatku 60. rokov ukázala, prekvapovala, že aj pri plnom naložení (pohotovostná hmotnosť 8860 kg, užitočná hmotnosť 4340 kg) dokázala po asfalte uháňať tempom 85 km/h. Vďaka svetlej výške 270 mm a priraditeľnému pohonu všetkých kolies pritom zvládla aj pomerne ťažký terén. Na mieste zásahu sa mohla jej posádka spoľahnúť na odstredivé čerpadlo s výkonom 1600 l/min pri 0,8 MPa umiestnené vzadu v nadstavbe v uzavretom priestore vykurovanom od výfuku. Auto neskôr absolvovalo niekoľko modernizácií, pričom zmenilo svoje označenie na CAS-25, zlepšilo svoje výkony a vo výrobe vydržalo až do roku 1985. Dnes je zo Škody 706 RTHP CAS-25 zberateľmi vyhľadávaná kuriozita. Nie je bez zaujímavosti, že niekoľko jej kusov je stále v aktívnej službe medzi dobrovoľnými hasičmi.