Nemá žiadne výročie, nie je držiteľom žiadneho rekordu a neurobila žiadnu dieru do sveta, napriek tomu si zaslúži aspoň malú pripomienku. Škoda 706 RT totiž bola autom, ktoré pomáhalo v každej oblasti hospodárstva a dodnes stojí nejedna budova, na ktorej stavbe sa aktívne podieľala. V 60. rokoch šlo o najrozšírenejšie nákladné auto na slovenských a českých cestách. A ak ste s ním mali osobnú skúsenosť aj vy, budeme veľmi radi, ak nám o nej napíšete do diskusie pod článkom.
S pokrokovou kabínou
Priamym predchodcom nášho dnešného hrdinu bola Škoda 706 R s kapotovou kabínou. Už v polovici 50. rokov však bolo konštruktérom v novo zriadených Libereckých automobilových závodoch (LIAZ) jasné, že Š 706 R má najlepšie roky za sebou a treba sa pohnúť o krok ďalej. Po odsúhlasení nového projektu preto vedenie závodu zadalo požiadavku na vývoj nového, modernejšieho typu. Jeho poznávacím znamením bola úplne nová trambusová kabína, ktorej dizajn sa hneď na prvú dobrú podaril a novinka s továrenským označením Škoda 706 RT (Š 706 Rekonštruovaná Trambusová) okamžite patrila medzi najkrajšie nákladné autá. A nielen v rámci bývalého Východného bloku. Dizajnu veľmi pomohla aj možnosť kontrastného dvojfarebného lakovania.
Najbežnejšou verziou sa bol sklápač 706 RTS.
Auto sa verejnosti predstavilo v roku 1957 a hoci vyzeralo ako úplne nové, technický základ ešte v mnohom vychádzal z predchádzajúcej Š 706 R. Nové však boli nápravy, rozmery kolies a kratší rázvor zlepšujúci manévrovacie schopnosti auta. Rovnaký bol aj naftový, vodou chladený šesťvalec s objemom valcov 11,8 l, novinkou však bolo priame vstrekovanie paliva (Š 706 R mala ešte nepriame vstrekovanie do predkomôrky), vďaka čomu max. výkon poskočil z 99 kW/135 k na 118 kW/160 k (rovnaký agregát o rok neskôr dostal aj technicky spriaznený autobus Škoda 706 RTO). Automobilka vypočula potreby lesníkov a stavbárov a ponúkla aj verziu s pohonom 4x4. Sériová výroba auta odštartovala v roku 1958 a okamžite vzniklo niekoľko doslova legendárnych verzií (sklápač RTS, dlhé valníky RTD, RTP, hasičská verzia RTHP, cisterna RTH a pod.). LIAZ v tom čase patril medzi veľmi pokrokových výrobcov a jeho autá sa rýchlo stali najbežnejšími nákladnými autami na cestách. Poznal ich každý a ich prítomnosť bola prirodzenou súčasťou bežného života.
Na zadnom schodíku tejto verzie sa chcel svojho času voziť každý chlapec.
Náhrada neprišla
Ako to však v reálnych podmienkach centrálne riadeného československého hospodárstva chodilo, problematicky sa rodil aj jeho nástupca. Už v 60. rokoch sa ním mal stať úplne nový LIAZ 100. V jeho prípade však bola hotová skôr jeho technika, než karoséria a tak sa núdzovo zrodil medzityp Škoda 706 MT. Ten už dostal techniku modelu 100 (nové nápravy aj motor), no pôvodnú kabínu z modelu 706 RT. Nakoniec sa priebežne modernizovaná Škoda 706 MT udržala vo výrobe ďalších skoro dvadsať rokov, než bola nahradená spomínanou „stovkou“ s úplne novou kabínou. To je však už úplne iný príbeh.
Zmodernizovaná Škoda 706 MT mala byť len dočasným riešením, nakoniec sa vo výrobe udržala až nečakane dlhý čas.