Nabíjacia infrašturktúra na cestách: Rozvoj je príliš pomalý
„Sme pripravení dodávať,“ hrdí sa pri téme elektrických nákladných áut Christian Levin, generálny riaditeľ spoločnosti Scania. Napriek týmto nádejným vyjadreniam však infraštruktúra pre elektrické kamióny ešte nie je pripravená na úplnú revolúciu na cestách. Energetickí hráči a politici odďaľujú nevyhnutnú zmenu.
Ekonomické a ekologického výhody elektrického pohonu sa pritom stávajú čoraz zreteľnejšími. Podľa Martina Dauma, generálneho riaditeľa Daimler-Truck, môže elektrina už teraz konkurovať naftovým motorom v celkových nákladoch na kúpu a prevádzku nákladného vozidla. „Rok 2024 pre nás jasne predstavuje obdobie implementácie,“ odkazuje Daum.
Štúdia spoločnosti PwC predpovedá, že do roku 2030 by mohol byť každý piaty nový nákladný automobil na svete čisto elektrický a do roku 2040 by to mohlo byť až 90 percent.
Chýbajúce stimuly na prechod na elektrické kamióny
Napriek pokroku vo vývoji elektrických nákladných vozidiel sú ich predaje zatiaľ skôr skromné. V prvom polroku 2024 reprezentovali v Európe len 1,9 percenta nových registrovaných nákladných áut.
„Ponuka bezemisných kamiónov a autobusov je k dispozícii,“ hovorí Levin, ktorý vedie aj VW LKW Holding Traton, „ale predaje sú stále príliš nízke.“ Chýbajú jasné stimuly a politická prioritizácia, ktorá by zabezpečila rovnaké náklady pri porovnaní medzi elektro a naftovými motormi.
Závažným problémom pre široký rozmach elektrických kamiónov je však stále nedostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra. „Nabíjacia infraštruktúra je veľkým úzkym miestom,“ upozorňuje Daum. Plánovacie a stavebné procesy pre nové elektrické siete sú dlhé, čo sťažuje rýchle vyriešenie problému. Podľa štúdie PwC by do roku 2035 bolo potrebné investovať v Európe 6,1 miliardy eur do verejnej nabíjacej infraštruktúry, zatiaľ čo firmy by museli na vlastné nabíjacie stanice vynaložiť ďalších 28,6 miliardy eur.
Predaje úžitkových vozidiel spadli
Transformácia prináša pre celé odvetvie dvojakú výzvu. Kým výrobcovia pracujú na nových elektrických kamiónoch, musia popritom naďalej investovať do naftovej technológie. Alexander Vlaskamp, generálny riaditeľ spoločnosti MAN, zdôrazňuje, že naftové motory „budú zohrávať dôležitú úlohu počas celej transformácie“. Zároveň Vlaskamp považuje takzvané palivové články iba za riešenie pre úzko špecifikované, nie všeobecné využitie.
Trh s úžitkovými vozidlami sa momentálne nachádza v ťažkej situácii. V auguste 2024 klesli predaje úžitkových vozidiel v Európe o 37 percent. „Zákazníci čakajú, že sa nemecká ekonomika oživí prostredníctvom investícií a že úrokové sadzby klesnú,“ vysvetľuje Levin.
Aj Carsten Intra, generálny riaditeľ dívizie úžitkových vozidiel vo Volkswagene, vidí druhú polovicu roka ako „náročnú“ a očakáva, že na zlepšenie podmienok na trhu sa nebude možné spoliehať ani na začiatku roku 2025. Kým priemysel hľadí do budúcnosti a posúva vývoj elektrických nákladných vozidiel vpred, otázkou zostáva, ako rýchlo sa podarí vyriešiť problémy s infraštruktúrou a akú úlohu zohrá nafta počas prechodného obdobia.
Zdroj: Kleinezeitung.at / foto: Daimler