Koniec roka 2024 sa nesie v znamení predstavenia úplne nového modelového radu Setra MultiClass LE. Výrobca predstavil rovno štyri jeho verzie (doteraz boli v ponuke len tri), pričom najväčšou novinkou je práve horský autobus Setra S 510 LE. Vznikol na základe požiadaviek prepravcov pohybujúcich sa v náročných podmienkach horských priesmykov, či v husto zastavaných oblastiach, kde sa autobusy často nemajú možnosť v úzkych priestoroch ani otočiť. Ako uvádza Setra, veľkou výhodou všetkých štyroch verzií LE (Low Entry) je nízka podlaha siahajúca až po zadnú nápravu a komfort pre cestujúcich. Do zadnej vyvýšenej časti určenej na dlhšie cestovanie sa cestujúci dostanú po troch schodíkoch. Rovnaké usporiadanie kabíny ponúka aj „horská“ verzia S 510 LE. Za dverami v strede autobusu je priestor pre invalidný vozík. K dispozícii sú tu aj integrované navíjače pre jeho bezpečné ukotvenie počas jazdy.
S rovnakými prevismi
Čo však robí horský autobus skutočne špeciálnym, je jeho výborná manévrovateľnosť. Tú Setra zabezpečila rázvorom náprav skráteným zo 6200 mm verzie S 515 LE na 4500 mm. Dĺžka predného (2710 mm) aj zadného previsu (3300 mm) zostáva pri všetkých verziách nezmenená. Z toho vyplýva, že sa nemenia ani rozmery nástupných dverí (šírka predných 900 mm, zadných 1150 mm) a aj pri skrátenej „horskej“ verzii majú cestujúci pri nastupovaní rovnaký komfort. Z dôvodu predpokladu jazdy v horských oblastiach je špeciálne navrhnutá aj izolácia so všetkými bočnými dvojitými sklami. Samozrejmosťou je aj sériovo dodávaná klimatizácia. Zaujímavosťou je aj dôraz na bezpečnosť pri cúvaní, takže vodič má k dispozícii nielen 360° kamerový systém, ale aj okolité osvetlenie autobusu.
Pre porovnanie, takto vyzerá štandardná verzia S 515 LE s rázvorom 6200 mm a celkovou dĺžkou 12,2 m. "Horská" verzia S 510 LE má celkovú dĺžku 10,5 m.
Aby bol autobus vhodný aj na dlhšie medzimestské linky, jeho maximálna rýchlosť je 100 km/h, v batožinovom priestore odvezie 500 l batožiny a jeho nádrž pojme 300 l nafty a 53 l AdBlue. Na pohon slúži naftový šesťvalec Mercedes-Benz 7.7 R6 OM 936 s max. výkonom 220 kW (299 k) a krútiacim momentom 1200 Nm.
zdroj: Daimler Truck