Východnemecké autá boli v rámci krajín bývalého Východného bloku povestné svojou pomerne vysokou technickou úrovňou. Ako vo všetkých krajinách RVHP trpeli skôr na nekompetentné politické vedenie a centrálne plánovanie zabíjajúce akékoľvek prvky individuality. Nefungujúca trhová ekonomika sa odzrkadľovala v produkcii, ktorá sa musela podriadiť aktuálnemu stavu subdodávateľskej siete a potrebám často bezodného Sovietskeho zväzu. Zákazník a jeho potreby boli skrátka vždy na poslednom mieste. Trpela na to aj výroba nákladných áut v NDR, napriek tomu ich nemožno označiť za technické prepadáky. Naopak, z legendárneho modelu IFA W50 sa celkovo vyrobilo 571 789 kusov (v rokoch 1965 – 1990), čím sa zradila na prvú priečku najvyrábanejších nákladných áut v NDR.

Ako prvé sa na trhu objavili verzie L60 s pohonom 4x4.

Ako cez kopírák

IFA W50 sa celý čas produkovala s naftovými štvorvalcovými motormi, ktoré sa konštruktéri síce vždy snažili držať na optimálnych výkonových parametroch, no zároveň vždy snívali o tom, že jedného dňa dostane poriadny šesťvalcový motor. Málo známou skutočnosťou totiž je, že šesťvalcová IFA bola v pláne už v 60. rokoch, kedy sa na trh dostala práve štvorvalcová IFA W50. Tá pôvodne prišla aj ako akási dočasná náhrada, kým sa hospodárstvo NDR zmôže na sériovú výrobu šesťvalca vhodného pre väčšie nákladné auto. Nešlo totiž ani tak o samotný výkon, ako skôr o možnosť ponúknuť aj verziu s vyššou nosnosťou. Model W50 oficiálne uviezol 5 ton (pôvodne bol dokonca vyvíjaný len na 4,5 t), hospodárstvo však veľmi rýchlo ukázalo potrebu áut s vyššou nosnosťou.

Kabína L60 bola, na rozdiel od W50, sklopná.

Situácii neprospela ani snaha o vývoj novšej kabíny. Tá z modelu W50 svojou koncepciou, ani technológiou výroby a protikorózneho ošetrenia nevyhovovala a tak sa pre vyvíjanú silnejšiu Ifu plánoval nákup licencie na kabínu od Volva. Neskôr sa ho hry zapojil aj rakúsky Steyr, ani jeden z partnerov však nakoniec neuspel, pretože chcel za licenciu viac, než boli v NDR schopní zaplatiť. Aj šesťvalcová IFA L60 preto nakoniec prišla na trh len s modifikovanou kabínou modelu W50 (na rozdiel od nej však bola sklopná). Keď sa v roku 1987 verzia L60 konečne objavila na trhu, v podstate bola v podobe a s motorom, aký chcelo hospodárstvo NDR už v 60. rokoch. Znova sa tak opakovala rovnaká situácia ako s Trabantom a Wartburgom. Aj tieto východnemecké legendy sa na trhu nakoniec síce objavili v starých šatách, ale s akceptovateľnou technikou. A rovnako ako IFA, aj tieto autá prišli príliš neskoro.

IFA L60 sa až do roku 1990 vyrábala súčasne so slabším modelom W50, kedy skončila naraz výroba oboch modelov. Ako prvé sa pritom v roku 1987 objavili L60-ky s pohonom 4x4, verzie so zadným pohonom prišli až neskôr (1988). Mali užitočnú hmotnosť 6,2 t, ich šesťvalec s objemom 9,2 l mal 132 kW (180 k) a silu posielal na kolesá cez osemstupňovú prevodovku. Mnohí nedajú na L60 dodnes dopustiť, no rýchlo sa meniaca politická situácia na prelome 80. a 90. rokov im vystavila STOP-ku a IFA W50, aj jej modernejšia sestra L60 sa definitívne odobrali do minulosti. Z modelu L60 nakoniec stihli v NDR v priebehu rokov 1987 – 1990 vyrobiť tesne nad 20 000 kusov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov