Elektrifikácia diaľkovej nákladnej dopravy dostala znova reálnejšie kontúry. Mercedes-Benz totiž predstavil sériový elektrický eActros 600, ktorý by mal do triedy elektrických ťahačov zaviesť nové štandardy a dopravcom ukázať, že aj elektrika môže byť pre mnohých z nich cesta. Podľa automobilky až 60 % ich zákazníkov robí na ťahačoch trasy do 500 km. To znamená, že v prípade použitia elektrických ťahačov stačí nabíjacia stanica vo vlastnom firemnom areáli a v miestach vykládok a nakládok. Denne tak bez problémov zvládne cez 1000 km. Práve týmto zákazníkom je určený elektrický eActros 600. Sada jeho troch LFP batérií po 207 kWh s celkovou kapacitou 621 kWh totiž stačí na dojazd 500 km. Navyše majú vydržať nájazd 1,2 mil. km za 10 rokov.
Skoro 100 000 vo vrecku
So zaujímavou analýzou prišiel samotný Mercedes-Benz. Podľa jeho prepočtov dokážete za 5 rokov používania elektrického Actrosa ušetriť na palive 96 540 eur bez DPH. Teda za predpokladu súčasných cien a porovnávaní naftového ťahača s priemernou spotrebou 26 l/100 km a elektrického eActrosa jazdiaceho za 119 kWh/100 km. Ako sa budú tieto teoretické prepočty líšiť od reality samozrejme vždy záleží na konkrétnych podmienkach pri zákazníkoch, ale aspoň hrubú predstavu byť vraj dať mali.
Na pohon auta slúži dvojica trakčných elektromotorov s celkovým výkonom 400 kW (544 k). Spolupracujú so štvorstupňovou prevodovkou a pracujú s napätím 800 V, takže dokážu krátkodobo na zadné kolesá poslať až 600 kW (816 k). Rekuperácia má až päť úrovní, hlavné nabíjanie však zabezpečuje rýchlonabíjanie z externého zdroja s maximálnym možným výkonom 400 kW. Mercedes však pripravuje nabíjanie výkonom až 1MWh, vďaka čomu sa eActros 600 nabije z 20 na 80 % za 30 minút.
zdroj: Mercedes-Benz, Daimler Trucks