Schopnosti elektrických kamiónov v mrazoch sú Achillovou pätou celej elektromobility pri diaľkovej kamiónovej preprave. Tvrdia to nedôverčiví prepravcovia, ktorí majú strach z nízkeho dojazdu aj pri bežných teplotách, o prudkých mrazoch ani nehovoriac. A aby sme k sebe boli úprimní, niečo na tom bude. Aj samotní producenti trakčných batérií a elektrických pohonov upozorňujú, že súčasné technológie sú naozaj pomerne citlivé na nízke teploty. Nejde ani tak poskytované výkony, ale chémiu trakčných batérií. Ak je batéria premrznutá, nevydá zo seba maximum. A čo je rovnako dôležité, spadne nielen dojazd, ale aj rýchlosť jej nabíjania. Nielen toto však trápi prepravcov. Problém je aj niekde inde.
Z Laponska do Mníchova
Automobilka MAN sa rozhodla ukázať, že sa elektrických ťahačov a ich použitia aj na dlhšie vzdialenosti netreba báť. Dokonca ani v prípadoch, že von panujú veľké zimy. Zobrala súpravu (ťahač MAN eTGX + náves) a vyslal ju na 3000 km dlhú cestu z Laponska do Mníchova. Podmienkou pritom je využívanie len verejných nabíjačiek popri trase. Testovaná verzia MAN eTGX pre diaľkovú dopravu má dojazd približne 500 kilometrov na jedno nabitie a je priekopníkom vo svojej triede, pokiaľ ide o modularitu batérie a rôzne možnosti konfigurácie. Podľa výrobcu je možný až milión rôznych variantov jeho kombinácií. Presne 3000 km dlhá trasa zahŕňa celkom sedem etáp: od polárneho kruhu pozdĺž švédskeho východného pobrežia do Štokholmu, odtiaľ cez vnútrozemie do Malmö v južnom Švédsku, ďalej do Kodane a cez Dánsko do Hamburgu a odtiaľ cez Schweinfurt cez Nemecko do cieľa v Mníchove. V priemere prejde MAN eTGX 400 až 600 kilometrov denne v závislosti od podmienok na trase a dostupnej nabíjacej infraštruktúry. Urobí tiež dlhšiu zastávku v závode MAN v Kodani, kde navštívi servisný a predajný tím.
„Touto cestou chceme opäť ukázať, že s novým MAN eTruck je prechod k elektrickému pohonu aj v medzinárodnej diaľkovej doprave už dnes možný a možno ho implementovať v praxi. V oblasti eTruck ponúkame množstvo užitočných riešení (napríklad MAN Charge&Go), ktoré našim zákazníkom uľahčujú prechod z naftového na elektrický pohon. A fakt, že od polárneho kruhu do Mníchova už môžeme jazdiť čisto elektricky a spoliehať sa výlučne na verejne prístupnú nabíjaciu infraštruktúru, je pozitívnym znakom. V celej Európe je však stále čo robiť! Na to, aby sa komplexný obrat v diaľkovej doprave s miliónmi nákladných vozidiel stal skutočnosťou, je stále potrebné veľké úsilie a investície do rozšírenia potrebnej vysokovýkonnej nabíjacej infraštruktúry,“ hovorí Friedrich Baumann, člen predstavenstva pre predaj a zákaznícke riešenia v MAN Truck & Bus a zároveň znova poukazuje na jediný vážnejší problém elektromobility - zatiaľ nedostatočnú nabíjaciu infraštruktúru použiteľnú pre ťažké úžitkové vozidlá.
zdroj: MAN Truck & Bus