Pretože sme v úvode spomenuli francúzske korene spoločnosti Arquus i zákazku pre tamojšiu armádu, asi vás veľmi neprekvapíme, keď povieme, že táto firma spadá pod krídla Renault Trucks. Ak sa ale zároveň orientujete v medzinárodných obchodných väzbách, určite tušíte, že tu máme tak trochu aj švédsky produkt, keďže obe spomínané značky dnes patria pod koncern AB Volvo. Ale späť k produktu.
Obrnený Scarabee dostal svoje meno po Valihnojovi posvätnom, staroegyptskom chrobákovi, ktorého poznáme pod modernejším rodovým označením ako Skarabeus, ale je dosť možné, že sa autori názvu nechali inšpirovať Citroënom Scarabée d'Or, ktorý v roku 1922, teda takmer pred sto rokmi, ako vôbec prvý automobil na svete dokázal prekonať Saharu.
Z fotografií to aj kvôli veľkým kolesám nie je zjavné, ale nový ostro rezaný prieskumný špeciál svojou veľkosťou prekonáva aj americký HMMWV, teda Humvee. Francúz má dĺžku 5,25 metra, šírku 2,1 metra a na výšku má rovné dva metre. Jeho celková váha je predovšetkým kvôli pancierovaniu až 8 ton, pohotovostnú hmotnosť Arquus naopak neupresňuje, ale malo by to byť niečo okolo 6600 kg.
Tak trochu ako Lambo, len obrnené
Jeho karoséria pripomínajúca vzdialene dizajn talianskej športovej značky Lamborghini je len jednou, vonkajšou líniou ochrany posádky. Základom je obrnené jadro, akési puzdro, ktoré je hlavným nosným prvkom celej konštrukcie a predpokladáme, že je schopné odolávať väčšine typov pozemných mín. K šasi je pripojené nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies, pričom vodič má možnosť meniť svetlú výšku vďaka adaptívnemu odpruženiu. V základnej polohe ide o 385 mm, horný rozsah Arquus neudáva.
Azda najzaujímavejším prvkom tohto auta je plne nezávislé riadenie zadnej nápravy. Teda, nie že by išlo o prevratný nápad, dostal ho napríklad aj nový elektrický pick-up GMC Hummer, zaujal nás však rozsah, v akom sa dajú kolesá natáčať. Presný uhol vám nepovieme, ale keď Scarabee natočí svoje 20-palcové kolesá (s centrálnym dofukovaním a pneumatikami 365/80 R20) do jedného smeru, vyzerá to, že nejazdí ani tak po diagonále, ale skôr bokom ako skutočný krab.
Konštruktéri priznávajú, že ide o jednu zo strategických vlastností. Vďaka tejto schopnosti môže Scarabee ostať čelom k nepriateľovi, kde má najsilnejšiu balistickú ochranu a zároveň bez zdĺhavého manévrovania, ktoré by posádku mohlo stáť život, môže ustúpiť do zákrytu napríklad za terénne nerovnosti. Zadné kolesá sa pochopiteľne dajú natáčať aj do protismeru, takže Arquus sa dokáže zvrtnúť skoro na mieste a zaujímavé sú tiež dvere. Nemajú klasické pánty, pretože sú posuvné a naviac ovládané elektricky.
Francúzsky chrobák nemá obyčajný ani pohon. Jeho základom je vznetový vidlicový šesťvalec umiestnený nad zadnou nápravou, ktorý produkuje rovných 300 koní. Radi by sme vám prezradili aj jeho ďalšie konštrukčné detaily, ale predpokladáme, že to spadá medzi utajované informácie podobne, ako presná špecifikácia balistickej ochrany, pretože viac informácii o ňom Arquus neprezrádza.
Vieme ale, že dieselová V6 nepracuje samostatne. Naftovému agregátu asistuje elektromotor s výkonom 95 koní, ktorý má k dispozícii lítium-iónové akumulátory s kapacitou 12 kWh. To je ekvivalent len 3,5 litra nafty, ale stačí na to, aby sa Scarabee dokázalo posledných 5 až 10 kilometrov priblížiť prakticky „neviditeľne“ a nehlučne ku svojmu cieľu. V elektrickom režime totiž zanecháva len minimálnu tepelnú stopu a samozrejme je veľmi tiché, pretože špeciálnu protihlukovú izoláciu dostala napríklad aj permanentne bežiaca klimatizačná jednotka.
Oba motory dokážu pracovať aj súčasne, pričom krátkodobo dokáže auto vyprodukovať viac než 400 koní. Arquus tvrdí, že ide o jedno z najrýchlejších vozidiel vo svojej triede, aj keď jeho maximálka je obmedzená na 130 kilometrov za hodinu. To asi nie je veľa, mechanický Skarabeus ale nie je stavaný na presuny po diaľniciach. Hlavný je terén, v ktorom sa pohybuje ako ryba (či skôr krab) vo vode. Jednak vďaka dostatočnému výkonu, ktorý na všetky štyri kolesá posiela osemstupňová automatická prevodovka, spomínanému adaptívnemu odpruženiu s nastaviteľnou svetlou výškou a naviac dostal i odpojiteľné stabilizátory dovoľujúce v maximálnej miere využiť zdvih jednotlivých závesov.
Aj preto toto auto s trojčlennou, respektíve štvorčlennou posádkou na palube zvládne 60-percentné stúpanie, 40-percentný bočný náklon, prekoná priekopy so šírkou 90 cm, schody vysoké 40 cm a trúfne si do vody s hĺbkou 80 centimetrov.
Arquus Scarabee bude pochopiteľne dodávaný v rôznych verziách podľa úloh, ktoré bude musieť plniť. V jeho výbave tak môže byť napríklad diaľkovo ovládaný palebný systém Hornet RCWS alebo automatický vrhač dymových granátov namontovaný na nezávislom otočnom prstenci, ktorý je spojený s technológiou detekcie laserového ožiarenia bojovými prostriedkami nepriateľa či lokácie streľby. Pokiaľ ide o konkrétne zbrane, Scarabee môže mať klasický ťažký guľomet kalibru 12,7 mm alebo rýchlopalný 30-milimetrový kanón uložený na otočnej lafete.
Zdroj: Arquus