Osemvalcové motory boli vždy symbolom nadradenosti a nespútanej sily, ktorá bola pre zákazníkov mimoriadne príťažlivá. Či už medzi osobnými alebo aj nákladnými autami. Označenie V8 skrátka oddeľovalo zrno od pliev a naznačovalo, že máme tú česť s niečím naozaj výnimočným. V prípade označenia Scania V8 to platí stopercentne.
14 litrov pre zvoz dreva
Rastúce nároky pri zvoze dreva z hlbokých švédskych lesov nedali konštruktérom Scanie spávať. Ako reakcia na tento trend preto prišiel zo strany automobilky Scania na konci 60. rokov úplne nový motor 14.2 V8, ktorý konkurencii doslova vyrazil dych. Keď s ním totiž Scania v roku 1969 vyrukovala, nikto neveril, že tak veľký motor sa konštruktérom podarilo natlačiť pod štandardnú kabínu sériových modelov. Tí však zvolili namiesto radovej konštrukcie motor V8 s rozovretím valcov pod uhlom 90°, vďaka čomu sa obrovský "štrnásťlitrový" motor vošiel nielen pod dlhú prednú kapotu modelu L/LS140 ale aj pod trambusovú kabínu Scanie LB/LBS/LBT 140.
Dopravcovia dreva, ale aj ostatní prepravcovia vyžadujúci obrovské výkony dostali od Scanie V8 motor s objemom 14,2 l, výkonom 350 k (v tom čase boli bežné skôr výkony okolo hranice 250 k) a krútiacim momentom 1245 Nm. Prvýkrát sa objavil v roku 1969 v podvozku Scanie LB140 s trambusovou kabínou. Už o tri roky neskôr sa však z osemvalca tešila aj Scania L/LS140 s kapotovou kabínou. Švédsky producent sa tak postaral o prvenstvo na trhu európskych ťahačov na dlhé trasy a áut určených pre najťažšie podmienky. Už v roku 1976 sa na trhu objavila Scania 141 V8 a výkonové parametre posunula na 375 k a 1480 Nm.
Veľký osemvalec slúžil všade tam, kde boli potrebné nadštandardné výkony.
Prioritou konštruktérov pri návrhu motora V8 pritom nebola honba za maximálnym výkonom, ale skôr priebeh krútiaceho momentu a najmä životnosť. Výsledkom bol motor s charakteristickým zvukom a životnosťou niekoľko miliónov kilometrov. Príbeh, ktorý Scania V8 započala v roku 1969 s úspechom pokračuje dodnes. Jeho zakladateľ, teda „štrnásťlitrový“ motor zostal vo výrobe až do roku 2001. V období 1969 – 2001 sa z neho celkovo vyrobilo 140 000 kusov, pričom vo finálnej verzii jeho výkon poskočil na 530 k a krútiaci moment na 2300 Nm. Jeho nástupcom sa na prelome tisícročí stal motor V8 s objemom valcov 16 l.
zdroj: Scania