Autonómne Taxíky: Veľa nedoriešených výzviev a problémov
Ubehlo už 10 rokov, odkedy Elon Musk začal oznamovať novú éru taxíkov. Napokon aj v roku 2019 sľuboval, že bude spustená obrovská sieť taxíkov Tesla bez vodiča, no s autonómnym systémom riadenia. Do roku 2020 už mal byť na cestách milión takýchto áut. Realita? Nestalo sa nič z toho.
Musk oznámil nový pokus na tento august. Ale aj túto plánovanú prezentáciu museli odložiť a je otázne, akou cestou sa teraz Tesla chce vlastne vydať.
Pôvodný plán bol jednoduchý: majitelia elektromobilov Tesla mali sprístupniť svoje elektrické autá prostredníctvom mobilnej aplikácie pre sieť zdieľania jázd v čase, keď svoje vozidlo nepotrebujú. Fanúšikovia Tesly si tak mohli dokonca finančne privyrobiť.
Generálny riaditeľ Uberu nedávne vyjadril svoj názor na flotilu taxíkov Tesla. Dara Khosrowshahi verí, že Elon Musk podceňuje úsilie, ktoré je potrebné na prevádzkovanie takejto masívnej flotily taxíkov. Výroba auta je jedna vec, hovorí Khosrowshahi. Ale správa obrovskej flotily vozidiel s miliónmi transakcií denne je „úplne, ale naozaj úplne iná vec,“ povedal pre Business Insider generálny riaditeľ Uberu.
Prenájom elektrického auta Tesla na taxi? Časy sú obmedzením
Všetko sa začína už pri banálnych záležitostiach. Témou je napríklad zákaznícka podpora. Ako vyrieši prípad, keď si cestujúci zabudne osobný predmet v autonómne riadenom taxíku Tesla? Také niečo sa bude diať neustále, ak má byť vozový park naozaj taký široký, ako si predstavuje Musk.
Generálny riaditeľ Uberu tiež spochybňuje základný aspekt Muskovho plánu: Naozaj chcú majitelia Tesly prenajať svoje drahé vozidlo cudzím ľuďom? To sa samozrejme ukáže v praxi, ale pochybnosti sú na mieste.
Takisto je otázne, či by Tesla vôbec dokázala uspokojiť dopyt zákazníkov po taxislužbách. Khosrowshahi odhaduje, že majitelia Tesly budú s väčšou pravdepodobnosťou potrebovať svoje elektrické autá práve v čase, keď je dopyt najvyšší.
Napriek nezodpovedaným otázkam sa generálny riaditeľ Uberu vyjadril, že ho Muskove plány zaujímajú, údajne priam fascinujú. Za posledných 15 rokov si Uber vybudoval množstvo know-how o flotilách taxíkov, ktoré dokáže zdieľať s partnermi. Napríklad Tesla by mohla vyrábať svoje autonómne elektrické autá a Uber by mohol prevziať správu vozového parku, navrhuje Khosrowshahi.
Zdroj: futurezone.at