Trvalo udržateľná preprava tovarov, či cestujúcich je cieľom mnohých svetových prepravcov. Nároky a požiadavky politikov a ekológov sa však s realitou a technickými možnosťami neraz nestotožňujú a treba robiť kompromisy. Aj vo výbere najvhodnejšej technológie použiteľnej pre jednotlivé konkrétne prípady. Švédska prepravná spoločnosť Vy Buss si pri spoločnosti Scania objednala stavbu diaľkových špeciálov, ktoré spĺňajú podmienku udržateľnosti a zároveň dokážu poslúžiť aj na dlhých vzdialenostiach.

Letisková preprava

Spoločnosť Vy Buss si pre diaľkovú prepravu cestujúcich zo švédskeho letiska Arlanda neďaleko Štokholmu do Karlstadu objednala diaľkové autobusy na zemný plyn. Práve ten vyhodnotili ako optimálnu alternatívu pre trvalo udržateľný spôsob dopravy na dlhšie vzdialenosti. Linka je totiž dlhá viac ako 700 km (tam aj späť) a novinka to zvládne na jedno „natankovanie“ plynových nádrží (možnosť objemu od 560 do 1120 l). Autobusy dodala Scania, ide o model Scania Irizar OC13 s naftovým motorom s objemom 13 l, max. výkonom 302 kW (411 k) a krútiacim momentom 2000 Nm. "Vo Švédsku máme asi 600 autobusov a autokarov. Väčšina z nich premáva v mestskej alebo regionálnej verejnej doprave a pozostáva z kombinácie elektrických vozidiel, vozidiel na HVO100 a vozidiel na stlačený bioplyn. Každý jednotlivo poskytuje optimálne riešenie na minimalizáciu emisií pre každú trasu alebo prepravu," hovorí technický riaditeľ spoločnosti Vy Buss, Marcus Ekman. „Na začiatku sme si sadli so spoločnosťou Scania a zhodnotili možnosti, ktoré by mohli vyhovovať našim potrebám. A keď sa vývoj začal, boli sme aktívnou súčasťou procesu a poskytli sme informácie o tom, čo by pomohlo vytvoriť pre nás ideálny autobus. Všetko v rámci obmedzení toho, čo bolo technicky možné," dodal Ekman.

"Plynová" diaľková Scania zvládne prejsť na jedno naplnenie nádrží viac ako 700 km.  

Čo je LNG

LNG je zemný plyn, ktorý bol kvôli lepšej preprave a skladovateľnosti schladený na -162 °C a následne skvapalnený. V takejto forme sa ďalej skladuje pri atmosférickom tlaku. Je bez zápachu, je bezfarebný, netoxický a čo je veľmi dôležité, nekorozívny. LNG slúži na úsporu ložísk zemného plynu, pre ktoré je výstavba potrubí neekonomická. Skvapalnenie má výhodu odstránenia kyslíka, oxidu uhličitého, síry a vody zo zemného plynu, čo vedie k LNG, ktorý je takmer čistým metánom.

zdroj: Scania