Samojazdiace vozidlá MHD sa stanú realitou
V najnovšom rozhovore Damm uviedol, že do roku 2026, najneskôr však v roku 2027, budú prvé autonómne autobusy premávať v európskych mestách a prepravovať cestujúcich. "Momentálne prebieha niekoľko testovacích projektov, no KBA ešte nevydal povolenie na komerčné využitie týchto vozidiel. Táto situácia platí aj pre celú Európu," uviedol Damm.
Z hľadiska bezpečnosti je však Damm optimistický: "Robo-autobusy sú dostatočne bezpečné, pričom zostávajú len minimálne, zvyškové riziká." Predpokladá, že v priebehu 5 až 10 rokov bude autonómna doprava vrátane autobusov a nákladných vozidiel bez vodičov široko využívaná.
Hamburg ako líder autonómnej dopravy
Nemecký Hamburg má potenciál stať sa priekopníkom autonómnej dopravy v Európe. Už v roku 2022 mesto oznámilo plány na nasadenie až 10 000 autonómnych vozidiel. Prvé testy autonómneho autobusu prebiehali ešte v roku 2019 v štvrti Hafencity - treba povedať, že vozidlo sa vtedy ulicami pohybovalo veľmi pomaly. Od budúceho roka majú v meste na severe Nemecka testovať ďalšie autonómne vozidlá. Podľa Damma je Hamburg inšpirácou aj pre ostatné mestá.
Prezident KBA vyzval dopravné podniky, aby nepremárnili príležitosť a venovali autonómnym autobusom viac pozornosti. "Hoci je ich obstaranie nákladné, výhody a flexibilita, ktoré ponúkajú, sú obrovské," zdôraznil Damm.
Zároveň apeluje na politikov, aby urýchlili vývoj stratégií pre autonómnu dopravu. Poukázal na to, že vozidlá riadené počítačmi napríklad nepotrebujú povinné prestávky ako bežní vodiči. Aj tento faktor by mohol zatlačiť na zrýchlenie zavádzania autonómnych technológií. Autonómne autobusy, ktoré boli ešte pred niekoľkými rokmi len víziou budúcnosti, sa postupne stávajú realitou. Ak sa im podarí získať dôveru cestujúcich a splniť prísne bezpečnostné požiadavky, v najbližších desaťročiach by mohli radikálne zmeniť spôsob, akým cestujeme mestskou dopravou. Práca ako šofér autobusu sa tým pádom môže stať menej žiadanou.
Zdroj: Golem.de