Mobility & Innovation Production úspešne dokončil certifikačný proces prvého vodíkom poháňaného mestského autobusu v krajinách Európskej únie. Do portfólia tak spoločnosť MIP pridala k elektrickému autobusu už nasadenému v reálnej prevádzke aj plnohodnotnú vodíkom poháňanú verziu mestského autobusu.
Využitím vysoko efektívneho palivového článku a unikátneho uloženia vodíkových nádrží v „motorovom“ priestore, prejde autobus až 400 km na jedno tankovanie pri rekordne nízkej spotrebe vodíka – iba 3,2 kg/100km. Autobus je 8 metrov dlhý, 2,5 metra široký a komfortne odvezie až 68 cestujúcich. To je možné vďaka unikátnej ultraľahkej kompozitnej konštrukcii karosérie.
Autobus prešiel zložitým procesom homologizácie v spoločnosti TÜV SÜD Czech. Vydaním európskeho typového schválenia je autobus možné okamžite prihlásiť do premávky v hociktorej krajine akceptujúcej európsku homologizáciu.
MIP sa týmto stala európskym lídrom na trhu mestských autobusov s bez emisným pohonom, ktorá je pripravená dodať plnohodnotnú elektrickú a zároveň vodíkom poháňanú verziu mestského autobusu pre zákazníkov z krajín Európskej úrovne.
MIP plánuje vyrobiť v tomto roku 40 ks elektrickej a vodíkovej verzie mestského autobusu. Cieľom spoločnosti MIP je v krátkom čase spustiť plnohodnotnú výrobu s plánom vyrobiť v roku 2023 100 kusov a postupne navýšiť výrobu na 250 kusov do roku 2025. Pre plnohodnotnú výrobu spoločnosť počíta s novými výrobnými priestormi. V kontexte stratégie zelenej politiky spoločnosti má MIP prioritný záujem využiť existujúce voľné kapacity brownfieldov v regióne Hornej Nitry. Slovenský technologický startup Mobility-Innovation Production s.r.o., vznikol spojením technologickej spoločnosti Mobility-Innovation a.s. a investora v podobe pána Rudolfa Hrubého.
NÍZKOPODLAŽNÝ AUTOBUS DO MESTA
Autobus je svojimi parametrami určený primárne do mestskej premávky. Jeho modulárna konštrukcia karosérie znamená, že môže mať celkovo 3 varianty svojho prevedenia, čo do počtu dverí či sedenia. Karoséria je samonosná a vyrobená z kompozitných materiálov, ktoré nepodliehajú korózii – nemá totiž žiadne zvary ani oceľové časti. Navyše je veľmi ľahká, pevná, nevodivá a nehorľavá, ľahko sa udržiava a jej životnosť pri správnej údržbe dosiahne bez problémov aj 40 rokov.
Vyrobený vodíkový model má celkovú dĺžku 7982 cm, šírku 2550 cm a výšku 2940 cm. Celkovo sa na palube odvezie komfortne 68 cestujúcich, z toho 19 má miesto na sedenie. Nástupná plošina je nízkopodlažná, ponúka tak bezbariérový prístup pre kočíky, bicykle či hendikepované osoby na invalidných vozíčkoch.
Štandardom je regulovateľná a výkonná klimatizácia s tepelným čerpadlom. Jeho funkcii napomáha aj prídavný výmenník, v ktorom sa rekuperuje zvyškové teplo získané pri premene vodíka na elektrickú energiu.