Mobility & Innovation Production úspešne dokončil certifikačný proces prvého vodíkom poháňaného mestského autobusu v krajinách Európskej únie. Do portfólia tak spoločnosť MIP pridala k elektrickému autobusu už nasadenému v reálnej prevádzke aj plnohodnotnú vodíkom poháňanú verziu mestského autobusu.

Využitím vysoko efektívneho palivového článku a unikátneho uloženia vodíkových nádrží v „motorovom“ priestore, prejde autobus až 400 km na jedno tankovanie pri rekordne nízkej spotrebe vodíka – iba 3,2 kg/100km.  Autobus je 8 metrov dlhý, 2,5 metra široký a komfortne odvezie až 68 cestujúcich. To je možné vďaka unikátnej ultraľahkej kompozitnej konštrukcii karosérie.

Na pohon využíva elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonom 125 kW a krútiacim momentom 1019 Nm, ktorý je napájaný dvojicou akumulátorov s celkovou kapacitou 70kWh. Takto poháňaný autobus dokáže prejsť až 100 km na čisto elektrický pohon. Na zvýšenie dojazdu až na 400 km bol do systému integrovaný vysoko efektívny vodíkový palivový článok, ktorý počas jazdy dobíja oba akumulátory  maximálne s 30 kW výkonom.
 
Karoséria je samonosná a unikátnym prevedením nepodlieha korózii. Je ultraľahká, pevná, nevodivá a nehorľavá, ľahko sa udržiava a jej životnosť pri správnej údržbe dosiahne aj 40 rokov.
 
Vodíková verzia mestského autobusu je výsledkom spolupráce s renomovanými technologickými partnermi z 5 krajín.
 
Dodávateľ vysoko efektívneho vodíkového palivového článku 
o Kanadská Loop Energy  je trhový líder v oblasti vývoja a výroby palivových článkov. 
Dodávateľ vysokotlakového vodíkového systému vrátane nádrží a ventilov
o Americká Luxfer Gas Cylinders je líder v oblasti ľahkých vysokotlakových vodíkových systémov
Dodávateľ spoľahlivého a výkonného elektromotora s vysokou účinnosťou
o Nemecký Siemens AG  je technologicky priekopník v oblasti elektrickej mobility

Autobus prešiel zložitým procesom homologizácie v spoločnosti TÜV SÜD Czech. Vydaním európskeho typového schválenia je autobus možné okamžite prihlásiť do premávky v hociktorej krajine akceptujúcej európsku homologizáciu.

MIP sa týmto stala európskym lídrom na trhu mestských autobusov s bez emisným pohonom, ktorá je pripravená dodať plnohodnotnú elektrickú a zároveň vodíkom poháňanú verziu mestského autobusu pre zákazníkov z krajín Európskej úrovne.

MIP plánuje vyrobiť v tomto roku 40 ks elektrickej a vodíkovej verzie mestského autobusu. Cieľom spoločnosti MIP je v krátkom čase spustiť plnohodnotnú výrobu s plánom vyrobiť v roku 2023 100 kusov a postupne navýšiť výrobu na 250 kusov do roku 2025. Pre plnohodnotnú výrobu spoločnosť počíta s novými výrobnými priestormi. V kontexte stratégie zelenej politiky  spoločnosti má MIP prioritný záujem využiť  existujúce voľné kapacity brownfieldov v regióne Hornej Nitry. Slovenský technologický startup Mobility-Innovation Production s.r.o., vznikol spojením technologickej spoločnosti Mobility-Innovation a.s. a investora v podobe pána Rudolfa Hrubého.

NÍZKOPODLAŽNÝ AUTOBUS DO MESTA

Autobus je svojimi parametrami určený primárne do mestskej premávky. Jeho modulárna konštrukcia  karosérie znamená, že môže mať celkovo 3 varianty svojho prevedenia, čo do počtu dverí či sedenia. Karoséria je samonosná a vyrobená z kompozitných materiálov, ktoré nepodliehajú korózii – nemá totiž  žiadne zvary ani oceľové časti. Navyše je veľmi ľahká, pevná, nevodivá a nehorľavá, ľahko sa udržiava a jej životnosť pri správnej údržbe dosiahne bez problémov aj 40 rokov.

Vyrobený vodíkový model má celkovú dĺžku 7982 cm, šírku 2550 cm a výšku 2940 cm. Celkovo sa na palube odvezie komfortne 68 cestujúcich, z toho 19 má miesto na sedenie. Nástupná plošina je nízkopodlažná, ponúka tak bezbariérový prístup pre kočíky, bicykle či hendikepované osoby na invalidných vozíčkoch.

Štandardom je regulovateľná a výkonná klimatizácia s tepelným čerpadlom. Jeho funkcii napomáha aj prídavný výmenník, v ktorom sa rekuperuje zvyškové teplo získané pri premene vodíka na elektrickú energiu.