Jedným z argumentov odporcov elektromobility je aj environmentálne zaťaženie krajiny vyplývajúce s neistého pôvodu surovín použitých pri výrobe trakčných batérií. Nejde len o to, že sa používajú veľmi vzácne a drahé materiály, ale aj ničenie krajiny pri ich ťažbe, zlé podmienky pre baníkov, či dokonca využívanie detskej práce. Všetko toto by mal odstrániť pas batérie poskytujúci všetky potrebné informácie o pôvode, postupe výroby, aj o zložení konkrétnej batérie. Podľa nového nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1542 z 12. júla 2023 o batériách a použitých batériách sa bude od 18. februára 2027 vyžadovať digitálny batériový pas pre každú batériu, vrátane batérií v elektrických vozidlách.

Od februára 2027 budú pasy povinné pre všetky elektromobily predávané v EÚ. Vrátane autobusov.

Prvá kĺbová lastovička

Ako uvádza Solaris, cieľom nového digitálneho dokumentu je zvýšiť transparentnosť počas celého životného cyklu batérie – od ťažby surovín a použitia, až po recykláciu. Batérie elektrických vozidiel obsahujú cenné a vzácne materiály a ich zodpovedné riadenie je kľúčové pre zachovanie prírodných zdrojov a minimalizáciu dopadu na životné prostredie. Batériový pas umožňuje sledovanie surovín, ako je lítium, kobalt a nikel, čím podporuje zodpovedné a etické získavanie zdrojov. Prístup k podrobným údajom o zložení a vplyve na životné prostredie tiež podporuje efektívnu recykláciu a optimálne využitie obnoviteľných materiálov. A prečo to zdôrazňuje práve Solaris? Pretože do Berlína v týchto dňoch dodal celosvetovo prvý elektrický autobus s pasom batérie – kĺbový Solaris Urbino 18. Model pre Berlín je vybavený batériami Solaris High Energy s kapacitou cca 700 kWh a ide o prvý z 50 kĺbových elektrobusov, ktoré si BVG Berlin objednala na konci roka 2023. Celá objednávka by mala byť dokončená do roku 2025.

zdroj: Solaris Bus