Elektrické kamióny by mali v budúcnosti vo veľkej miere nahradiť svojich naftových predchodcov aj na trasách, kde to momentálne nie je technicky možné. Teda na dlhých tratiach s nevyhnutným rýchlonabíjaním počas vykladania a nakladania tovaru, alebo na verejných nabíjacích staniciach pozdĺž hlavných cestných koridorov naprieč celou Európou. Kým sa tak stane, čaká ich skôr služba na lokálnych kratších trasách s preferenciou tichej a bezemisnej prevádzky. Prvé elektrické „lastovičky“ už začínajú jazdiť aj na Slovensku.
Do roku 2039 už len bezemisne
Záujem o nasadenie elektrického tahača v oblasti ťažkej prepravy prejavila aj spoločnosť Jaguar Land Rover (JLR), ktorá z dlhodobého hľadiska presadzuje víziu vytvárať nové štandardy na environmentálnej, spoločenskej a komunitnej úrovni. Ich cieľom je do roku 2039 dosiahnuť čisté nulové emisie uhlíka v rámci dodávateľského reťazca, produktov a operácií. Prvý elektrický kamión s ťahačom Volvo FM Electric 4x2T preto nastupuje do „ostrej“ služby v nitrianskom výrobnom závode Jaguar Land Rover. ”Pre JLR sú dôležité dlhodobo udržateľné riešenia v súlade s cieľmi Reimagine stratégie. Preto si vážime možnosť spolupracovať s rovnako nastavenými lokálnymi dodávateľmi, ktorí si uvedomujú dôležitosť výzvy dekarbonizácie. Dnes sme spravili prvý krok. Na to, aby sme vedeli dosiahnuť naše ciele, však bude potrebné zabezpečiť dostatočnú nabíjaciu infraštruktúru pre tieto vozidlá”, povedal David Brindley, manažér pre oddelenie materiálov a logistiky MP&L.
Elektrický ťahač s trvalým výkonom 666 k potiahne súpravu s celkovou hmotnosťou 44 t. Ak sa mu do cesty postaví kopec, dojazd 300 km zostane len v teoretickej rovine. Reálne dojazdy ukáže až prax.
V službách JLR bude jazdiť model FM Electric 4x2T vybavený šiestimi trakčnými batériami s kapacitou 540 kWh. Tie budú dodávať energiu elektromotorom s trvalým výkonom 490 kW (666 k) a v ideálnych podmienkach a s dobrým vodičom za volantom majú stačiť na dojazd 300 km (aj pri plnom naložení súpravy na 44 t). Ak ťahaču dôjde energia, opätovné nabitie bude trvať 2,5 h na jednosmernej DC rýchlonabíjačke s výkonom 250 kW, alebo 9,5 h na AC nabíjačke s výkonom 43 kW.
zdroj: Volvo Trucks