Pripravovaná emisná norma Euro 7 robí poriadny rozruch nielen medzi osobnými autami, ale aj pri veľkých nákladných autách. Európska komisia si uvedomuje objem cestnej nákladnej dopravy na európskych cestách a preto je jej cieľom čo najrýchlejší prechod k elektromobilite, či iným alternatívny spôsobom pohonu nových nákladných áut. Niekedy je však jej prílišná snaha skôr na škodu a ochrane ovzdušia nemusí prospieť. Práve pred týmto scenárom teraz varuje Volvo.
Od elektromobilov späť k spaľovacím motorom
„Vysokým rizikom vyplývajúcim zo súčasnej situácie je skutočnosť, že ak Európska komisia nastaví limity chystanej normy Euro 7 príliš ambiciózne, budem musieť časť svojich inžinierov stiahnuť na vývoj spaľovacích motorov,“ varuje technologický riaditeľ sekcie ťažkých úžitkových vozidiel skupiny Volvo, Lars Stenqvist. „Jednoducho by som ich musel premiestniť z vývoja elektromobilov a alternatívnych pohonov späť k spaľovacím motorom,“ pokračuje Stenqvist a upozorňuje, že inak by to pri veľmi prísnom nastavení limitov Euro 7 nešlo. A údajne v tom Volvo nie je samo. Ako Stenqvist vysvetľuje, aktuálne spaľovacie motory sú pripravené aj na prísne emisné limity, no ak by Európska komisia pritvrdila ešte viac, museli by ďalší vývoj nových elektrických technológií výrazne utlmiť, aby stihli upraviť spaľovacie motory. Podľa vedenia Volva by sa mala Európska komisia viac sústrediť na podporu predaja elektrických áut, prípadne infraštruktúru pre nákladné autá, ktorá je stále veľmi nedostatočná a menej extrémne riešiť emisie stále sa zmenšujúcej časti vozového parku jazdiaceho na naftu.
Keď ľavá ruka nevie, čo robí pravá
„Je pre nás veľmi zvláštne, že máme na stole od tej istej komisie dva rozdielne návrhy k emisnej norme Euro 7,“ krúti hlavou nad súčasnou situáciou Stenqvist. Európska komisia totiž predložila nový návrh pre limity emisií, ktorý je ešte prísnejší, než pôvodne navrhovaná norma Euro 7. „Pôvodná správa k norme Euro 7 predpokladá 11 % penetráciu vozidiel s nulovými emisiami na trhu do roku 2030, zatiaľ čo nový návrh ráta k tomu istému dátumu s penetráciou až 35 %,“ vysvetľuje Lars Stenqvist. Volvo verí, že v nákladnej doprave prežijú aj spaľovacie motory na syntetické palivá ako alternatíva k elektromobilom (či už batériovým, alebo s vodíkovými palivovými článkami). Ako problém však jeho vedenie vidí aktuálnu nejednotnosť v rámci samotnej EÚ a chaotický výklad najnovších noriem týkajúcich sa emisných pravidiel. Nový návrh Euro 7 pre ťažké nákladné autá musí ešte prejsť Európskym parlamentom a pripomienkovým konaním, pričom finálna podoba normy sa očakáva v roku 2024.
zdroj: Euractiv