Ikarus 553, Chavdar a Neretva tvoria trojicu asi najznámejších midibusov postavených v rámci spolupráce vtedajších krajín RVHP na podvozkoch Avie. Ani v jednom prípade nešlo o technický, či estetický zázrak, aby sme však boli spravodliví, kým Neretva, a povedzme že aj Chavdar, vyzerali k svetu, prvý Ikarus 553 bol z hľadiska dizajnu čistá hrôza. V jeho prípade však nešlo o krásu, ale čisto pragmatický prístup pri výrobe autobusu určeného pre trhy krajín Blízkeho východu.

Iracký špeciál

Za hranatým Ikarusom 553 vyrábaným v rokoch 1977 – 1981 treba hľadať snahu maďarského výrobcu autobusov Ikarus o export svojich výrobkov do krajín Blízkeho východu. Aby sa však na miestne trhy podarilo zahraničné výrobky predať, platila zásada, že sa museli zmontovať v miestnom podniku. Maďarskí konštruktéri tak museli vyvinúť veľmi jednoduchú konštrukciu s podvozkom z nákladného auta a hranatou karosériou z jednoduchých výliskov. Ich zmontovanie do celku pritom muselo byť nenáročné, rýchle a mali ho zvládnuť aj miestni robotníci bez veľkých manuálnych zručností. Vznikol tak relatívne nevzhľadný hranatý Ikarus na podvozku nákladnej Avie (Ikarus neúspešne skúšal použiť aj podvozky Scania a Steyr), ktorý zároveň odštartoval jednania zavŕšené podpisom zmluvy medzi Maďarskom a Irakom (v roku 1973). Na jej základe začala v Bagdade montáž hranatých Ikarusov 553.10 a 553.14 (produkcia v rokoch 1974 – 1980). Pre potreby krajín RVHP dostal malý Ikarus 553 upravenú karosériu rozšírenú z 2100 na 2300 mm (takže na pôvodnom úzkom podvozku Avie pôsobila ako o číslo väčšia). Týchto širokých Ikarusov 553 sa v období rokov 1977 - 1981 celkovo vyrobilo 1145 kusov, z čoho až 818 nakoniec skončilo v Československu. Čo je zaujímavé, v roku 1981 model 553 skončil a na scéne sa objavil jeho nástupca s číselne nižším označením Ikarus 543 (z neho sa nakoniec vyrobilo len 179 kusov).

Hranatý Ikarus 553 mal vonkajšie rozmery 6310 x 2300 x 2685 mm, predné aj zadné čelo karosérie boli úplne zhodné (okrem svetiel), rázvor dosahoval 3240 mm a rozchody kolies len 1640 mm (vpredu) a 1540 mm (vzadu). Na jeho pohon slúžil naftový štvorvalec Avia 712.11 (58,8 kW/80 k), podvozok dodala Avia 30N a jeho pohotovostná hmotnosť bola 4300 kg. Odviezol vodiča + 19 cestujúcich a dosiahol max. rýchlosť 77 km/h. Dodnes sa zachovalo len veľmi málo kusov, pričom ani ako zberateľské autobusy si Ikarusy 553 nevyslúžili nijak nadštandardnú pozornosť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov